آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۴
اقتصاد
۴

افتتاح ناقص پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آستانه انتخابات!

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حالی قرار است بزودی توسط دولت یازدهم و در آستانه انتخابات افتتاح شود که گفته می شود هنوز تکمیل نشده و حتی فاز اول آن هم تا تابستان امسال، قابل افتتاح نخواهد بود.

خبرگزاری مهر در این باره نوشته است: به نظر می رسد وزیر نفت و مدیران این وزارتخانه نوعی رویکرد شعارگونه را برای تکمیل و افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پیش گرفته اند؛ پالایشگاهی که طبق وعده وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، قرار بود هر سه فاز آن تا سال 95 به بهره برداری برسد؛ اما حالا خبرها حاکی از آن است که حتی افتتاح کامل فاز اول آن هم در این دولت محقق نشده و به تابستان 96 موکول شده است.

به گفته کارشناسان، اتمام فازهای 2 و 3 و بهره برداری کامل از این پالایشگاه حداقل دو سال دیگر زمان می برد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اهمیت راهبردی و استراتژیکی برخوردار است؛ زیرا به تنهایی قادر است به اندازه 55 درصد تمام پالایشگاه های کشور بنزین تولید کند. این پالایشگاه با تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل می کند و برای حدود ده سال به کار دلالان بنزین پایان می دهد. اما پس از حدود ده سال در صورتی که پالایشگاه جدیدی در کشور ساخته نشود به دلیل رشد جمعیت و رشد میزان مصرف دوباره نیاز به واردات بنزین در کشور ایجاد می شود.