آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۴
اقتصاد
۴

سوءاستفاده از مصوبه کالای ملوانی

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قانونی به اسم ته لنجی وجود ندارد؛ بلکه یک مصوبه درباره ورود کالای ملوانی به کشور هست که از آن سوءاستفاده شده و به عنوان ته لنجی، استفاده می شود.

به گزارش میزان، مجتبی خسروتاج گفت: از محل برخی مصوبات سوءاستفاده می شود، مثلا براساس مصوبه ملوانی پیش بینی شده که ملوان در آب های خلیج فارس بتواند برای واردات کالا، درصدی را بابت زحمات خود بردارد.

وی افزود: متاسفانه شاهد سوءاستفاده از این مصوبه هستیم و بیشتر از رقم پیش بینی شده در این قانون، کالا وارد کشور می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر این که قانون ورود کالا برای ملوانان با ته لنجی متفاوت است، گفت: اصلا چیزی به اسم ته لنجی در قانون وجود ندارد و این سوءاستفاده از مصوباتی است که در یک دوره خاص با یک نگاه خاص برای امرار معاش ساکنان مرزی پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه ای برای اصلاح این رویه در پیش دارد، افزود: برای همه این موارد نظیر قانون ملوانی، بازارچه های مرزی و حجم کالایی که مرزنشین می تواند وارد کشور کند آیین نامه و اصلاحاتی طی سال گذشته تهیه شده که برخی تصویب و برخی در کارگاه های مختلف دولت در دست بررسی است و بزودی خبرهای آن را خواهید شنید که یکی یکی ابلاغ می شود.

خسروتاج گفت: وقتی هزینه واردات رسمی در مقایسه با عدم پرداخت آن فاصله زیادی داشته باشد، طبیعی است که یک سری افراد به دنبال این باشند که به روش های کم اظهاری یا خلاف اظهاری کالاها را با کم کردن تعرفه های گمرکی وارد کشور کنند، در این گونه روش ها کالا به عنوان یک کالای دیگر ثبت می شود یا با شماره تعرفه دیگر که سود بازرگانی کمتری به آن تعلق می گیرد در گمرک اظهار می شود.