آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۷
فن آوری
۸

دستکش هوشمند برای بیماران فلج مغزی

یکی از مشکلات پزشکان برای درمان بیماری هایی مانند مولتی پل اسکلروزیس، فلج مغزی و...، اختلاف نظر آنها درباره درجه کشیدگی و سفت شدن عضله های آنهاست؛ آنها با خم کردن و جلو و عقب بردن اعضای بدن، میزان سفتی عضله را در 6 درجه تقسیم بندی می کنند و طبق این درجات کشیدگی، برای آنها تمرینات فیزیوتراپی تجویز می کنند ولی مشکل اینجاست که گاه تمرینات با میزان سفتی عضلات هماهنگ نیست.

به همین دلیل هم تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا سن دیه گو با همکاری بیمارستان کودکان «رادی» در حال طراحی دستکش هوشمندی هستند که می تواند میزان سفتی عضلات را به طور اتومات اندازه گیری کند.نمونه آزمایشی این دستکش هوشمند بیش از 300 سنسور حساس به فشار در قسمت جلویی و همچنین یک شتاب سنج در بخش پشتی دارد و از طریق یو اس بی به رایانه متصل می شود تا اطلاعات پزشکی بیمار در اختیار پزشک قرار بگیرد.

با حرکت دادن اعضای بدن، سنسورها میزان نیروی به کار رفته برای حرکت دادن عضله و شتاب سنج نیز سرعت حرکت عضله را اندازه گیری می کند و سپس یک برنامه رایانه ای، اطلاعات را پردازش می کند. این محققان اکنون یک بازوی قابل تا شدن با سطوح مختلف مقاومت را طراحی کرده اند تا با آزمایش دستکش روی آن بتوان کم و کاستی های آن را از بین برد. این تیم تحقیقاتی همچنین در حال تلاش برای افزایش میزان دقت این دستکش هوشمند هستند تا بتوان از آن در سایر موارد پزشکی همچون سلامت نخاع یا حتی تشخیص مشکل در رفتگی لگن نوزادان نیز استفاده کرد.