آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۵
سینما
۱۲
سینمای جهان

شگفتی های دریا با صدای آرنولد

آرنولد شوارتزنگر قهرمان اکشن سابق سینما، در یک فیلم مستند اروپایی گویندگی می کند. فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا، به عنوان راوی مستند فرانسوی سه بعدی «شگفتی های دریا» انتخاب شد. بازیگر کهنسال سینما در کنار روایت داستان این فیلم، یکی از تهیه کنندگانش هم هست. نکته جالب در رابطه با این مستند، کارگردانان آن است. دو چهره مطرح سینمای مستند فرانسه ژان میشل کوستو و ژان ژاک مانتلو، پشت دوربین این فیلم تماشایی هستند.

آرنولد حضوری کوتاه هم در فصل افتتاحیه شگفتی های دریا دارد و در طول ماجرا، به تعریف حوادث و وقایعی می پردازد که خط اصلی داستان را پیش می برند. رونمایی از فیلم در جشنواره امسال کن صورت خواهد گرفت و خریداران بین المللی می توانند به تماشای آن بنشینند. قرار است خود فیلم در روزهای پایانی سال جاری میلادی، روی پرده سینماهای جهان برود. ژان میشل کوستو که فرزند ژاک کوستو، فیلمبردار دریایی افسانه ای سینمای فرانسه است، مستند تازه خود را طی سه سال فیلمبرداری کرد. لوکیشن هایی مثل فوجی و باهاماس، محل اصلی فیلمبرداری بودند و او نگاه تازه ای به زندگی اقیانوس ها و تهدیدهای پیش روی آنها انداخته است.

کوستو در ارتباط با انتخاب آرنولد برای روایت داستان مستندش چنین می گوید: «از همان ابتدای کار تولید فیلم و برای روایت آن، به دنبال کسی بودم که شناخت خوبی از محیط زیست دارد و به مسائل آن علاقه مند است. به این ترتیب، می توانستیم ماموریت خود را بهتر انجام داده و تاثیر بیشتری روی تماشاگران و مخاطبان داشته باشیم. آرنولد هم مثل ما نگران زندگی اقیانوس ها و تهدیداتی است که آنها را در معرض خطر نابودی قرار می دهد. از کاری که ارائه کرد شوکه شدم. باور نمی کردم صدای او چنین کمک بزرگی به فیلم ما کند.

صدای آرنولد کمک زیادی کرد تا هدف ما محقق شود. مطمئن هستم تماشاگران بعد از دیدن فیلم و روایت آرنولد، نگاه و دید دیگری نسبت به اقیانوس ها خواهند داشت. آنها هم به اندازه ما در رابطه با حفظ و احیای اقیانوس ها احساس نگرانی خواهند کرد و به فکر محافظت از آنها خواهند افتاد.» اهل فن به این نکته اشاره می کنند که این نخستین بار است که قهرمان سابق زیبایی اندام، صدایش را در اختیار یک مستند زیست محیطی قرار می دهد. منتقدان سینمایی می گویند همکاری آرنولد با فیلم، تماشاچی بیشتری برای آن فراهم و راهش را در رقابت های اسکاری پیش رو هموارتر می کند.