آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۸
سیاسی
۳
خبر

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی

بررسی صلاحیت نامزدها سیاسی نبود

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی درباره نقد تند و تیز اصولگرایان بویژه اعضای فعلی شورای شهر تهران، بعد از اعلام اولیه رد صلاحیت ها، گفت: در بررسی صلاحیت های داوطلبان، گرایش های سیاسی به هیچ وجه دخالت داده نشده است.

به گزارش خبرنگار «ایران»، محمد محمودی شاه نشین در نشستی خبری با بیان اینکه ماده 26 و 29 قانون شوراها، ملاک اصلی رد و تایید صلاحیت ها بوده است، گفت: البته ممکن است افرادی از سوی مراجع چهارگانه از جمله نیروی انتظامی و قوه قضائیه، استعلام مثبت دریافت کرده باشند اما از سوی هیات حل اختلاف که مسئول رسیدگی به تخلفات مالی، اداری و زمین خواری و مشابه آن است، دارای پرونده بوده و امکان عضویت در شورا را برای مدتی یا همیشه نداشته باشند. متاسفانه گزارش این هیات در سامانه قوه قضائیه وجود ندارد و این مشکلات را ایجاد می کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که تا زمان اعلام رسمی و آگهی شدن اسامی در سایت های معتبر نمی توان درباره جناحی یا سیاسی بودن اسامی قضاوت کرد چراکه در آن زمان معلوم می شود چه تعدادی و از چه گروه و سلیقه ای رد صلاحیت شده اند. برای مثال هم اکنون حتی از میان اصلاح طلبان تعدادی هستند که احراز صلاحیت نشده اند، اما اسامی محفوظ است و نمی توان نامی از شخصی برد. محمودی همچنین تاکید کرد که اعضای رد صلاحیت شده، باید خودشان و نه حتی وکیلشان مراتب اعتراض و شکایت خود را به هیات های استانی اعلام کنند. این هیات ها نیز از هفتم تا شانزدهم اردیبهشت طی 10 روز به شکایات آنان رسیدگی می کنند، بعد از آن هم اگر به نتیجه نرسیدند، هیات مرکزی ورود می کند. روز هفدهم اردیبهشت ماه، اسامی نهایی به هیات های اجرایی (فرمانداری ها) اعلام می شود و در روز بیستم، اسامی تایید صلاحیت شده جهت اطلاع عموم آگهی می شود.

وی با بیان اینکه داوطلبان می توانند از روز بیست و یکم اردیبهشت ماه کار تبلیغات خود را آغاز کنند، گفت: مهلت قانونی تبلیغات بعد از 7 روز، 27 اردیبهشت ماه به پایان می رسد و بعد از آن هر نوع اقدامی غیر قانونی محسوب می شود. وی با بیان اینکه 10 هزار صندوق در کشور به شکل الکترونیکی کار رای گیری را انجام می دهند، گفت: با همکاری وزارت کشور و هیات های اجرایی در شهرها و روستاها، تاکنون 145 شهر برگزاری انتخابات الکترونیکی در آنها قطعی شده است.