آرشیو پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۰
صفحه آخر
۲۴
یادبود

درگذشت یک عالم تقریبی

اسماعیل علوی

اواسط هفته جاری آیت الله سید مرتضی رضوی کشمیری محقق و اندیشمند تقریبی، دار فانی را وداع گفت. وی در سکوت رسانه ای بیش از نیم قرن به فعالیت فرهنگی و تبلیغی در کشور مصر پرداخت و با تلاش های ستوده خود در قالب

«مکتبة النجاح» برخی کتب شیعی را در چارچوب اندیشه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در قاهره منتشر کرد. علاوه بر آن با پیگیری های موثر، باب گفت و گوهای فرهنگی با شخصیت های مطرح مصری را گشوده و فضای فرهنگی مناسبی برای تقریب مذاهب اسلامی و تعامل و همکاری میان اندیشمندان دین پژوه ایرانی، عراقی و مصری به وجود آورد. مجموعه این گفت و گوها با عنوان «مع رجال الفکر فی القاهره» منتشر شده و منشا پاسخگویی به بسیاری از شبهات است.

سید مرتضی رضوی کشمیری با تالیف کتابی با عنوان «البرهان علی عدم التحریف القرآن» ضمن بیان دیدگاه علمای شیعه مبنی بر عدم تحریف قرآن، به ابهامات پیرامون این موضع پاسخ داده و شیعیان را از این اتهام بی اساس که اعتقاد به تحریف قرآن دارند مبرا کرده است. وی ادامه دهنده راه بزرگانی همچون شیخ محمود شلتوت، عبدالمجید سلیم، احمد حسن الباقوری، عبدالوهاب عبداللطیف، محمد عبدالمنعم خفاجی، ابوالوفاء التفتازانی، حامد حفنی داود و دیگرانی در ردیف آنان بود که پس از عمری فعالیت فرهنگی به طور گمنام در 25 رجب المرجب جان به جان آفرین تسلیم کرد.