آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۰
صفحه آخر
۱۲

در اعتراض به فساد گسترده سیاستمداران صورت گرفت: شورش و اعتصاب علیه دولت غربگرای برزیل

همزمان با بزرگ ترین اعتصاب سراسری در برزیل علیه دولت غربگرای این کشور تظاهرات کنندگان معترض اقدام به آتش زدن اتوبوس ها کرده و در شهرهای مختلف این کشور با پلیس درگیر شدند.

در حالی که «میشل تامر» رئیس جمهور غربگرای کنونی با وعده مبارزه با فساد در برزیل روی کار آمد اما ناکارآمدی دولت وی در مقابله با فساد و بحران اقتصادی برزیل را به سمت نامعلومی پیش می برد. بر اساس گزارش ها بسیاری از شهرهای برزیل همزمان با اولین اعتصاب سراسری در این کشور که طی دو دهه اخیر بی سابقه عنوان شده، فلج شده است و معترضان با آتش زدن اتوبوس ها و اموال عمومی به شدت با پلیس درگیر هستند. مردم به تدابیر ریاضتی پیشنهادی از سوی دولت میشل تامر معترض هستند.

اعتصاب سراسری با درخواست اتحادیه های برزیلی از صبح جمعه آغاز شده و حمل و نقل، مدارس و کسب و کار را به تعطیلی کشانده است. در سائوپائولو اکثر فروشگاه ها، بانک ها و مدارس دولتی و غیر دولتی تعطیل هستند و حتی روی دستگاه های خودپرداز بانک ها پارچه با نوشته ای با عنوان «ما در اعتصاب هستیم» نصب شده بود. معترضان در برازیلیا موانعی را که در خیابان های اصلی ایجاد کرده بودند به آتش کشیدند.

گزارش ها حاکی است که معترضان فقط در ریودوژانیرو حداقل هشت دستگاه اتوبوس را به آتش کشیده اند. نیروهای پلیس نیز با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی به معترضان حمله ور شدند. کنگره برزیل در روزهای آتی درباره تغییرات پیشنهادی در قوانین بازنشستگی رای گیری خواهد کرد. طبق آن، حداقل سن بازنشستگی برای مردان 65 و برای زنان 62 سال می شود. کارمندان در بخش دولتی سابقا می توانستند به دلایل شرایط فردی زودتر بازنشسته شوند. پیشنهاد دولت میشل تامر، رئیس جمهوری برزیل برای مقابله با رکود همچنین شامل کاهش مزایای بازنشستگی هم می شود.