آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۰
جهان
۶

باج 56 میلیون دلاری پسر شاه عربستان به ترامپ

منابع رسانه ای می گویند، جانشین ولی عهد سعودی برای رسیدن به تخت سلطنت و راضی نگه داشتن واشنگتن، 56 میلیون دلار به دولت جدید آمریکا داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک وبگاه معارض سعودی نوشت، محمد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی پول و سرمایه مردم کشورش را برای آمریکایی ها بذل و بخشش می کند.

رامی الخلیل، خبرنگار عرب در گزارشی که در پایگاه خبری نبا (سایت معارض عربستانی) منتشر شد، با بیان مطلب فوق نوشت: از آنجا که رضایت عمو سام، اولین گام هریک از شاهزاده های سعودی برای جلوس بر تخت سلطنت است، پرداخت پول به واشنگتن قطعی به نظر می رسد تا پروژه دونالد ترامپ برای توسعه زیرساخت های آمریکا را تامین و تغذیه کند.

براساس این گزارش، یک منبع آگاه در خلیج فارس درباره جزئیات توافق ریاض و واشنگتن به روزنامه الخلیج الجدید گفته است، مبلغ این قرارداد برای ریاض که زیر فشارهای مربوط به نوسان قیمت نفت قرار دارد بسیار سنگین است، اما ملک سلمان و پسرش در مقابل این مبلغ، ما به ازای زیادی می خواهند.

در مقابل این مبلغ، عربستان سه خواسته دارد:

1 ریاض می خواهد که واشنگتن، محمد بن سلمان فرزند شاه را شاه آینده این کشور بداند، بویژه که محافل سیاسی آمریکا، محمد بن نایف، ولیعهد کنونی عربستان را شاه آینده این کشور می دانند و از سوی دیگر در خاندان حکومتی عربستان، پسر سلمان محبوبیت لازم را ندارد.

2 مطالبه دیگر ریاض مربوط به قانون جاستا [در آمریکا] است. ریاض می خواهد که در مقابل حمایت مالی که به واشنگتن ارائه می دهد، فشارهای مربوط به این قانون در کنگره علیه عربستان کاسته و زمینه برای لغو این قانون بتدریج فراهم شود.

3 ریاض همچنین می خواهد، حمایت سیاسی و نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن افزایش یابد، بویژه که در کنگره آمریکا از ممانعت از صادرات اسلحه به عربستان سخن گفته می شود تا شهروندان بی گناه یمنی هدف قرار نگیرند.