آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۰
سلامت
۱۳
امداد

نحوه استفاده از عصای زیر بغل

فاخره بهبهانی

بیماری که در اثر ضربه، دچار شکستگی یا در رفتگی در ناحیه پا شده و این عضو را گچ گیری کرده باشد، پس از سپری شدن مدت زمان کوتاهی باید از جا برخیزد و به کارهای روزانه اش بپردازد. بر این اساس، بیمار نیاز به عصای زیر بغل دارد و باید او را در این خصوص آماده کرد و آموزش هایی به او داد.

عصا باید متناسب با قد بیمار انتخاب شود. فاصله زیر بغل تا پاشنه پا را اندازه بگیرید و 5 سانتی متر به آن بیفزایید و براساس عدد به دست آمده، طول عصا را تنظیم کنید.

در حالت ایستاده هر دو عصا را زیر بغل خود قرار دهید و دسته عصا را محکم در دست بگیرید، به طوری که آرنج ها با زاویه 30 درجه خم شود و بدانید که بیشترین وزن بدن شما را دست ها و بازوها تحمل می کند، نه عصا.

بین بالشتک عصا و زیر بغل به اندازه دو انگشت فاصله بدهید و هرگز وزن خود را روی بالشتک آن نیندازید، زیرا فشار زیادی به زیر بغل وارد می آید و برای ادامه راه با مشکل مواجه خواهید شد.

هنگام راه رفتن با یک پا دو سر عصا را همزمان با پای آسیب دیده به اندازه 15 سانتی متر رو به جلو ببرید و در حالی که وزنتان را روی عصا انداخته اید، پای سالم را به آن برسانید.

در حرکت با دو پا، پای راست و سر عصای سمت چپ را به فاصله 15 سانتی متر به جلو ببرید و به همین روش، پای چپ و سر عصای سمت راست را مقابل عصا و پای دیگر قرار دهید.

زمان بالا رفتن از پله ها دو سر عصا و پای صدمه دیده را به حالت سه پایه قرار دهید. در حالی که وزنتان را روی عصا انداخته اید، پای سالم خود را روی اولین پله بگذارید و وزن بدنتان را به پای سالم انتقال دهید و این مراحل را تکرار کنید.

زمان پایین رفتن از پله ها، پای سالم و دو سر عصا را به صورت سه پایه قرار دهید. وزن خود را روی پای سالم بیندازید و پای آسیب دیده را همراه عصا روی اولین پله رو به پایین بگذارید و وزن بدنتان را به عصا انتقال دهید و به همین شیوه تکرار کنید.