آرشیو چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۳
اقتصادی
۴

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد: رد پای قاچاق را در گردش های مالی میلیاردی جست وجو کنید نه در مغازه ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: برای کنترل قاچاق نباید به سراغ مغازه های سطح شهر رفت بلکه باید گردش مالی حساب های میلیاردی بررسی شود.

مجیدرضا حریری در گفت وگو با خبرگزاری فارس درباره تجارت بین ایران و چین اظهار کرد: به جای اینکه گردش های مالی میلیاردی و مبدا و مقصد اینگونه گردش های مالی بررسی شود برای مبارزه با قاچاق، انرژی و نیرو صرف بازرسی مغازه های سطح شهر می شود.

وی افزود: هر نوع سختگیری برای ورود قانونی کالا به کشور و تنگ کردن کانال عرضه قانونی به معنای واگذار کردن بازار به واردکنندگان غیرقانونی و قاچاقچیان است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به ورود کالاهای بی کیفیت چینی به کشور گفت: کالاهایی که به عنوان اجناس بی کیفیت چینی در بازار معروف است، کالاهایی است که به صورت قاچاق به کشور وارد می شود. استاندارد بسیار سختگیرانه ای برای کالاهای وارداتی از چین نسبت به مشابه آن کالاها از کشورهای دیگر وجود دارد.

حریری با بیان اینکه موضوع قاچاق چندوجهی است افزود: تا زمانی که قاچاق کالا جذاب باشد خیلی ها به دنبال واردات آن به داخل کشور هستند.

وی درباره روابط اقتصادی ایران و چین گفت: 25 درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین است. 23 درصد واردات کشور هم از چین تامین می شود. البته اگر امکان برقراری روابط بانکی با اروپایی ها برقرار شود، میزان واردات از چین تغییر می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: در شرایطی که به دلیل تحریم ها و عدم برقراری روابط بانکی با غربی ها مشکلاتی وجود دارد، امکان برقراری روابط بانکی با برخی بانک های چینی به وجود آمده که همین مسئله موجب شده روابط تجاری با چین بیشتر باشد.

حریری درباره شایعاتی مانند واردات کالاهایی مثل سنگ قبر و... از چین گفت: بزرگترین بازار صادراتی سنگ خام و سنگ های تزئینی چین، ایران است و قاعدتا ایران به این کشور سنگ صادر می کند اما در مقابل ممکن است یکی دو نوع سنگ از جمله سنگ گرانیت را از چین وارد کنیم که ممکن است این سنگ ها کاربردهای مختلفی از جمله سنگ قبر داشته باشد.

وی درباره واردات کالای قاچاق از چین اظهار کرد: پوشاک، لوازم آرایش، لوازم التحریر و تجهیزات الکترونیکی از جمله کالاهای قاچاق وارداتی از چین است.