آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۶
فرهنگ و هنر
۲۲
دریچه

زم: برای جبران 8 سال نابودی سال های 84 تا 92 به چندین چهار سال نیاز داریم

محمدرضا اصلانی در نشست هم اندیشی هنرمندان در آستانه انتخابات شورای شهر: این چه شهری است که سازندگانش فقط به منافع شان فکر می کنند؟!

شکوه مقیمی

نشست هم اندیشی هنرمندان در آستانه انتخابات شورای شهر، شامگاه سه شنبه 12 اردیبهشت ماه در هتل ارم برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن را داریوش کاردان برعهده داشت. قطب الدین صادقی، مسعود جعفری جوزانی و داریوش ارجمند از اهمیت فرهنگ و جایگاه آن در مدیریت شهری سخن گفتند. محمدرضا اصلانی نیز با بیان اینکه سخن ذات هنر است و تنها فرهنگ و هنر است که می تواند نظام و جامعه ای را از مشکل تک ساحتی و بی زبانی نجات دهد گفت: ما نیاز به فرهنگ سازی نداریم بلکه باید فرهنگ را تولید کنیم. وقتی فضایی برای فرهنگ نیست فرهنگ شکل نمی گیرد. وی ادامه داد: تهران به شهر موقت ها تبدیل شده است. چنین جامعه بدون گفت و گو و وحدتی که گوش ندارد و زبان خود را از دست داده خطرناک است. این چه شهری است که سازندگانش فقط به منافع شان فکر می کنند؟! این کارگردان درباره زیباسازی نامناسب شهرداری گفت: مجسمه های گرانبها را دزیدند و به جای آن اجسامی دفرمه گذاشتند. این چه زیبایی سازی است که شهرداری انجام می دهد؟ خیابان ها پر از جملات و نصایحی است که درواقع توهینی به شعور و فرهنگ ما هستند. اصلانی از انفعالی که در جامعه ایجاد شده است گله کرد و گفت: چرا هیچ کس به دزدیده شدن مجسمه ها و هراتفاق دیگری اعتراض نمی کند؟ اعتراض بخشی از فرهنگ است که ما آن را از دست داده ایم. محمد رحمانیان از دیگر سخنرانان این برنامه هم بر اهمیت هنر و آزادی هنرمندان تاکید کرد.

محمدعلی زم، سرپرست سابق حوزه هنری نیز در پایان برنامه به خساراتی که در 8 سال دولت پیشین به کشور وارد شده اشاره کرد و گفت: ما برای جبران 8سال نابودی سال های 84 تا 92 به چندین چهارسال نیاز داریم. دولت روحانی گلی بود که ملت ایران کاشتند و با ادامه همین مسیر، ایران به گلستان تبدیل می شود. امیدوارم جریان اعتدال پایدار بماند و مجددا رئیس جمهوری از دل مردم بیرون بیاید وگرنه امثال شوراهای شهر بدون وجود رئیس جمهوری دلخواه مردم، هیچ معنایی ندارند، هیچ. در این مراسم هنرمندان بسیاری چون عباس مشهدی زاده، رضا نامی، حسین محجوبی، جمشید گرگین، گیزلا سینایی، فرح اصولی، پری صابری، رویا افشار، فرهاد توحیدی، خسرو دهقان، اصغر همت، جمشید حقیقت شناس و... حضور داشتند.