آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۴
جهان
۶

الجزایر در یک انتخابات پارلمانی جدید

امروز مردم الجزایر برای تعیین نمایندگان جدید خود در پارلمان پای صندوق های رای می روند. گفته می شود 44 هزار نیروی پلیس امنیت این انتخابات را به عهده دارند. نیروهای پلیس همچنین تامین امنیت ناظران بین المللی و خبرنگاران خارجی را به عهده خواهند داشت.

برای این منظور اقدامات امنیتی در مقابل ساختمان های رسمی و سفارتخانه ها تشدید شده است. 23میلیون الجزایری واجد شرایط رای دهی در انتخابات پارلمانی قرار است 462 نماینده پارلمان را انتخاب کنند. آخرین انتخابات پارلمانی در الجزایر دهم می 2012 برگزار شد. آن زمان در حالی که فضای ترس از خودداری مردم از مشارکت در انتخابات حاکم بود با این حال حزب جبهه التحریر الوطنی با کسب 220 کرسی (از مجموع 462 کرسی) که 68 نفر از آنها را زنان تشکیل می دادند، به پیروزی رسید و پس از آن حزب التجمع الوطنی الدیموقراطی با کسب 68 کرسی در مرتبه دوم قرار گرفت و احزاب اسلامی نیز به 59 کرسی دست یافتند. دوره پارلمان الجزایر پنج ساله است.

مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات یکشنبه به پایان رسید. به گفته کارشناسان، این بار نیز به نظر می رسد حزب «جبهه آزادیبخش ملی» به ریاست عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر با هم پیمان خود در دولت یعنی «مجمع ملی دموکراسی» اکثریت آرا را به دست آورند. دو روز پیش جمال ولد عباس، دبیرکل جبهه آزادیبخش ملی گفت: حزب ما دست کم تا صد سال دیگر در کشور قدرت را در دست خواهد داشت؛ زیرا این حزب بود که در سال 1962 میلادی کشور را از زیر سلطه استعمار فرانسه خارج کرد. عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر چند روز پیش از مردم این کشور برای «مشارکت پرشور» در انتخابات پارلمانی هفته جاری دعوت کرد. وی در سخنانی خطاب به مردم کشورش گفت: از شما می خواهم همگی در انتخابات پارلمانی هفته جاری شرکت کنید، حضور شما در این رای گیری در برقراری ثبات و پیشرفت دموکراسی و نیز توسعه کشور تاثیر خواهد داشت.

همزمان با این سخنان، رسانه های داخلی الجزایر در برخی گزارش ها از تمایل نداشتن مردم به شرکت در انتخابات پارلمانی خبر دادند. برخی از احزاب غیردولتی نیز از مردم خواسته بودند انتخابات را تحریم کنند.