آرشیو یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۸
جهان
۲۰
یادداشت

توافقنامه آستانه گامی رو به جلو در حل بحران سوریه

محمد شوری (کارشناس مسائل خاورمیانه)

گروه جهان/ با توجه به پیچیدگی بحران سوریه به دلیل تعدد بازیگرانی که در این بحران نقش آفرینی می کنند، هرگونه گفت و گو و توافقی حتی چنانچه اجرایی شده اما عملیاتی نشود، گامی رو به جلو تلقی می شود. به همین دلیل در بحران سوریه باید قدم ها را آهسته برداشت و از طریق گفت و گوهای مختلف و مذاکرات چند جانبه میان بازیگران مختلف با توجه به نوع موضع گیری هایشان تلاش کرد تا دیدگاه های مختلف با یکدیگر همراه شده و به نتیجه مثبتی درباره آینده سوریه دست یابیم.

با توجه به این شرایط، وجود مخالفت ها در توافق هایی که در نشست های مختلف همچون نشست آستانه به دست می آید، کاملا طبیعی و قابل انتظار است، زیرا همان طور که اشاره شد بازیگرانی که در بحران سوریه، چه مثبت و چه منفی حضور دارند، خواهان اجرای خواسته های خود در این میدان هستند. بر این اساس رسیدن به چنین توافقی در این مقطع زمانی، گامی مهم و رو به جلو ارزیابی می شود. در واقع با چنین توافق هایی ولو شکننده باشند و با مخالفت روبه رو شوند کورسوی امید به حل بحران روشن می شود و این امید در دل ها قوت می گیرد که در مراحل بعد شاهد حضور طرف های بیشتری در توافق ها باشیم.

پس ازارزیابی مزایا و معایب این توافقنامه نگاه جامع و کامل تری به ما در توافق های آینده خواهد بخشید. بر این اساس است که در پاسخ به این سوال که آیا این طرح با توجه به وضعیت فعلی اش نتیجه بخش خواهد بود یا خیر باید بگوییم این طرح هر چند که ممکن است شاهد اجرای آن در بخشی از مناطق باشیم، اما نخواهد توانست به طور صد درصد اجرایی شود.در آخر چنانچه بخواهیم این بحث را مورد بررسی قرار دهیم که این توافقنامه چه تاثیری بر روند بحران سوریه خواهد داشت به نظر من این مساله نیز گامی رو به جلو است و تمامی بازیگران با توجه به نوع موضع گیری که در این طرح خواهند داشت می توانند در مرحله بعد در مذاکرات آینده مداخله بیشتری داشته باشند و احتمالا شاهد آن خواهیم بود که در توافق های آینده نگاه جامع تر و کامل تری در مقایسه با توافق حاضر داشته باشیم.