آرشیو یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۸
سیاسی
۲۱

آیت الله مکارم شیرازی: دادن وعده های دروغین گناه کبیره و حرام است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات با شکوه و اخلاق مدارانه، مشکل تبلیغات انتخاباتی را الگوگیری از تبلیغات غربی دانست و گفت: «فرهنگ ما در عرصه انتخابات نباید فرهنگ غربی و وعده های توخالی و عوامفریبی باشد؛ بلکه باید اصول اسلامی در تبلیغات و برنامه ها و هزینه ها رعایت شود و افراد مراعات این مسائل را بکنند.»

به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در بخش دیگری از مطلبی با عنوان «الزامات و بایسته های اخلاق مداری در تبلیغات انتخاباتی» که روز گذشته در پایگاه اطلاع رسانی ایشان منتشر شد، آورده است:«آسیب تدلیس و مسائل را برخلاف واقع نشان دادن از جمله آسیب هایی است که روند انتخابات را تهدید می کند؛ لیکن انتظار این است که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، دادن وعده های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند.»

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه «تاسف آور است که بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده هایی می دهند که فراتر از اختیارشان هست و آیا این وعده ها مصداق دروغ نیست؟»، افزود: «این وعده ها مصداق یعنی یک نوع تقلب است که برای به دست آوردن آرا، دروغ می گوید و تدلیس می کند. به این دلیل که چهره واقعی کارش را بر خلاف نشان می دهد حتی می شود اسم ریاکاری را بر این افراد گذاشت. نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزی نگویند که قابل عمل نباشد. خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهی سنگینی دارد». وی تخریب دیگران از طریق تهمت، دروغ بستن، غیبت و تحقیر کردن را از جمله مهمترین آسیب های تبلیغات انتخاباتی دانست و با دعوت نامزدها به بیان واقعیت ها گفت:«این که سیاه نمایی شود و تخم یاس برای پیشرفت خود در آینده بپاشند گناه کبیره است. بلکه کاندیداها باید به معرفی و تبیین برنامه های خود بپردازند.»

سه روز پیش آیت الله ابراهیم امینی نیز از کاندیداها خواست رعایت اخلاق انتخاباتی و انصاف را کرده و از تخریب یکدیگر پرهیز کنند و اگر نقدی به برنامه ها دارند، آن را مودبانه بیان کنند.