آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۱
صفحه آخر
۱۲

کاراکاس خبر داد: تحرکات بی سابقه آمریکا برای ایجاد شورش های مسلحانه در ونزوئلا

دولت ونزوئلا آمریکا را متهم کرد که از «گروه های معارض خشونت طلب» در این کشور حمایت مالی، اطلاعاتی و لجستیکی به عمل آورده و به دنبال ایجاد «شورش مسلحانه» در این کشور است.

سرویس خارجی- چندی پیش و همزمان با افزایش بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا گروهی از سناتورهای بانفوذ جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی وارد معرکه شده و صراحتا اعلام کردند قصد دارند از غربگرایان در ونزوئلا حمایت کنند. این حمایت براساس گزارش ها تحریم مقامات ونزوئلا و همچنین اختصاص بودجه 10 میلیون دلاری برای حمایت از شورشیان بود.

در ادمه حمایت آمریکا از شورشیان، دولت ونزوئلا نیز واشنگتن را متهم کرده در تلاشی «بی سابقه و نظام مند برای مداخله مسلحانه در امور داخلی ونزوئلا» است. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه ای عنوان کرد: حمایت های مالی و لجستیکی آمریکا از گروه های خشونت طلب در ونزوئلا موجب تسهیل یک شورش مسلحانه در کشور شده و مقام های کشور با این وضعیت مطابق با حاکمیت قانون برخورد خواهند کرد.»

در این بیانیه همچنین تصریح شده که «نظام آمریکا متکی بر بیانیه های مکرر و متعدد، تحریم های فرامرزی یکجانبه، تامین مالی سازمان های برخوردار از مقاصد تروریستی در ونزوئلا، محاصره مالی، تهدید به مداخله نظامی و همچنین پیشبرد فرآیند تمام عیار مداخله با نقض قوانین بین المللی و دخالت های تجاوزگرانه است.»

این اتهامات وزارت خارجه ونزوئلا علیه آمریکا به دنبال اظهارنظرهای اخیر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا صورت گرفته که در انتقاد از نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اظهاراتی مداخله جویانه علیه این کشور مطرح کرد.او از فراخوان مادورو برای شرکت همه گروه ها و احزاب سیاسی و اجتماعی در فرآیند تشکیل یک مجلس تدوین قانون اساسی به منظور پیدا کردن راه حلی صلح آمیز برای بحران سیاسی کشور انتقاد کرد.

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه خود عنوان کرده، مجلس تدوین قانون اساسی یک فرآیند دموکراتیک است که در آن مردم خواهند توانست علیه خشونت که در شش هفته گذشته به سبب اعتراضات مخالفان صورت گرفت موضع گیری کرده و در حمایت از صلح، دموکراسی و حاکمیت ونزوئلا رای مخفی، مستقیم و فراگیر دهند. ونزوئلا ماه هاست که دچار آشوب و هرج و مرج از سوی غربگرایان شده است.