آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۹۳
جهان
۲۰

امریکا 160 موشک پاتریوت به امارات می دهد

گروه جهان/ دولت امریکا دو هفته پیش از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه و بازدیدش از عربستان سعودی و اسرائیل، موافقت خود را با فروش یک بسته تسلیحاتی 2 میلیارد دلاری به امارات متحده عربی اعلام کرد. در این بسته تسلیحاتی 160موشک پاتریوت مشاهده می شود.

به گزارش سی ان ان، بیانیه آژانس همکاری دفاعی امنیتی امریکا که بر کار صادرات سلاح این کشور نظارت دارد، حاکی از آن است واشنگتن بر اساس این موافقتنامه 60 سامانه پیشرفته پاتریوت «PAC-3» با ظرفیت سه موشک و 100 موشک پاتریوت از نوع «GEM-T» به امارات خواهد فروخت. این سامانه ساخته شرکت لاکهید مارتین امریکا است. امارات از سال 2009 به خرید این سامانه موشکی علاقه مند شد و آن را در دستور کار خریدهای تسلیحاتی خود قرار داد. این کشور از معدود کشورهای متحد و کشورهای حوزه خاورمیانه است که امریکا تاکنون حاضر به فروش پاتریوت به آنها شده است. در حال حاضر بجز امارات؛ عربستان، کویت و قطر نیز صاحب این سامانه دفاعی هستند. واشنگتن همواره در فروش های تسلیحاتی خود در خاورمیانه، به امنیت تل آویو اهمیت ویژه ای داده است. فروش پاتریوت در حالی به امارات انجام می شود که سیاستمداران و قانونگذاران امریکایی همواره نسبت به فروش تسلیحات به کشورهای عربی به خاطر مسائل حقوق بشری حساس بوده اند. در همین ارتباط نیز پنتاگون روز چهارشنبه هفته پیش به کنگره امریکا اطلاع داد که فروش پاتریوت به امارات، در راستای سیاست خارجی و امنیت ملی امریکاست و به امنیت یک متحد مهم واشنگتن که عامل ثبات و پیشرفت اقتصادی منطقه است کمک می کند. با این وجود، کنگره امریکا باید برنامه فروش این موشک ها را تایید کند.

امارات از متحدان امریکا در مبارزه با داعش است و بسیاری از پروازهای جنگنده های امریکایی در ائتلاف ضد داعش و همین طور حملاتش علیه القاعده در یمن از طریق پایگاه های آن در این کشور انجام می شود. امارات همچنین سومین مقصد صادرات سلاح های امریکایی در سطح جهان است. هرچند که در سال های 2012 تا 2016 دومین خریدار سلاح های امریکایی در جهان محسوب می شد.