آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۱
اقتصادی
۴

رئیس سابق اتحادیه چرم: 80 درصد کارخانه های چرم مصنوعی و طبیعی تعطیل شده اند

رئیس سابق اتحادیه چرم ایران گفت: 80 درصد کارخانه های چرم مصنوعی و طبیعی تعطیل شده اند و سرمایه داران ریسک نمی کنند در تولید ملی وارد شوند.

اکبر سیدصالحی در گفت وگو با خبرگزاری فارس درباره وضع حوزه چرم طبیعی و مصنوعی در کشور اظهار کرد: بخش تولید چرم طبیعی و مصنوعی در کشور وضع مناسبی ندارد؛ بنده اشراف کامل بر این حوزه دارم و مشکلات و کمبودهای حاکم بر حوزه چرم طبیعی و مصنوعی را رصد می کنم و از حال و روز آن باخبر هستم.

وی با اشاره به تعطیلی 80 درصد کارخانه های چرم طبیعی و مصنوعی، در تشریح حال و روز مراکز صنعتی نیمه فعال تصریح کرد: متاسفانه 20 درصدی هم که فعال هستند، درآمدی ندارند.

رئیس سابق اتحادیه چرم بالا بودن بهره بانکی را یکی از دلایل تعطیلی 80 درصد کارخانه های تولید چرم طبیعی و مصنوعی برشمرد و اضافه کرد: متاسفانه بهره بانکی بسیار بالاست و این مسئله سدی برای ورود سرمایه داران به حوزه تولید است. سرمایه دار با این شرایط ریسک نمی کند که وارد چرخه تولید ملی شود و از سوی دیگر، کارخانه داران و تولیدکنندگان هم ریسک نمی کنند این وام ها را دریافت کنند.سیدصالحی با بیان اینکه سرمایه داران پول هایشان را در بانک سپرده می کنند و به راحتی سود می گیرند، افزود: با شرایط حاکم بر تسهیلات بانکی، سرمایه داران از سرمایه گذاری در حوزه تولید زده می شوند.

وی بیمه و مالیات را ازجمله موانع پیش روی سرمایه گذاران جهت ورود به تولید ملی دانست و تصریح کرد: در چنین شرایطی، سرمایه گذار دارایی خود را در تولید ملی هزینه نمی کند. ما در بطن بازار قرار داریم و می بینیم که تولیدکنندگان ما حتی جوابگوی هزینه های خود نیستند؛ چه برسد بخواهند حقوق کارگران را پرداخت کنند و برای سر پا نگه داشتن خود تعدیل نیرو می کنند که به معضل بیکاری دامن می زند.این کارشناس حوزه چرم حجم بالای واردات و بی سروسامانی این حوزه را از دیگر دلایل وضع بد این صنف دانست و اظهار کرد: کالاهای مشابه تولید داخل به راحتی وارد کشور می شود و به فروش هم می رسد.