آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

یک کارشناس دارویی: 95 درصد داروهای ماهواره ای تقلبی هستند

یک کارشناس دارویی با هشدار نسبت به تبلیغات دروغین برخی از داروها در ماهواره و فضای مجازی گفت: 95 درصد داروهایی که تبلیغ می شوند، تقلبی است و می تواند خطرناک باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد بقایی در تعریف داروهای تقلبی گفت: داروهای تقلبی یا مواد موثره را به میزان کافی ندارند یا اصلا مواد موثره ندارند و یا اساسا موادی را دارند که برای بیمار کاملا مضر است. البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن هم اینکه ممکن است مواد موثره نیز داشته باشند اما این مواد موثر از مراکز معتبر و قابل تائید تهیه نشده باشد.

بقایی با طرح این پرسش که چرا داروهای تقلبی تولید می شوند، اظهار داشت: این داروها به دلیل سودآوری بالا به قیمت بسیار ارزان تری ایجاد می شوند و تولیدکنندگان آن اصلا کاری به سلامت افراد ندارند.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است تولیدکنندگان مواد مخدر امروز به تولید داروهای تقلبی روی آورده اند، زیرا داروهای تقلبی حساسیت ها و مشکلات سیاسی و اجتماعی کمتری نسبت به مواد مخدر دارند و به راحتی نیز قابل توزیع هستند.

این کارشناس دارویی با ابراز تاسف از تبلیغات دروغین برخی از داروها در ماهواره و فضای مجازی هشدار داد: داروهایی که در ماهواره و در فضای مجازی و اینترنت تبلیغ می شوند، سازمان جهانی بهداشت اعلام می کند 9 درصد این داروها هرگز منشا تولیدشان، کشوری نیست که اعلام می کنند.

وی افزود: آنها از اصطلاحات رایج و متداولی استفاده می کنند و مثلا می گویند مورد تایید FDA آمریکا یا حتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران، مردم باید روی این تبلیغات حساس باشند و شاید بتوانیم بگوییم بیشتر از 95 درصد داروهایی که تبلیغ می شود کاملا تقلبی است و می تواند خطرناک باشد.