آرشیو یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۲
اقتصاد
۴

واردات اسباب بازی روی ریل صعودی

مشاور دبیرخانه شورای عالی نظارت بر اسباب بازی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد از سیر صعودی واردات اسباب بازی به کشور خبر داد.

محمدحسین فرجو با اشاره به این که سال گذشته 86 میلیون دلار اسباب بازی از مبادی قانونی به کشور وارد شده است، افزود: کاهش تعرفه واردات اسباب بازی از 55 به 26 درصد سیر صعودی ورود این کالای فرهنگی به مملکت را دامن زده است.

وی همچنین با اشاره به این که واردات 48 میلیون دلاری اسباب بازی سال 90 به 86 میلیون دلار در سال 95 رسیده است، گفت: علاوه بر این سالانه میلیون ها دلار اسباب بازی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

فرجو در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این که اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی شناخته شده است و تاثیرات بسزایی در این امر دارد، گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات هویتی فرهنگی در آینده باید از امروز به فکر بود و با توجه به روحیات کودکان اسباب بازی های خلاقانه و مطابق فرهنگ خانواده برای آنان تهیه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ایران از وجود صنعت اسباب بازی کارآمد محروم است، افزود: تولید داخلی این کالا به جز ارزش اقتصادی و سودآوری بالا از مزایای فراوانی مانند اشتغال زایی، برابری محصول با وضعیت فرهنگی و... برخوردار است.

مشاور دبیرخانه شورای عالی نظارت بر اسباب بازی با گلایه از این که حتی رشته های مرتبط با این صنعت ازجمله طراحی اسباب بازی در واحدهای دانشگاهی کشور جایگاهی ندارد، گفت: درحال حاضر بازار اسباب بازی ایران در قبضه کشورهای خارجی بویژه چین است.

وی در ادامه یادآور شد: صنعت اسباب بازی می تواند در رشد و تعالی فرزندان این سرزمین نقش اثرگذاری داشته باشد، بنابراین می طلبد گام های اساسی در جهت ایجاد این صنعت در کشور برداشته شود.