آرشیو یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۲
تپش روز
۵

مراقب باج گیرهای سایبری باشید

معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا با اشاره به این که حمله بدافزارها که عصر جمعه رخ داد یک هدف بین المللی بود و تنها یک کشور مورد هدف نبود، عنوان کرد: بخشی از سیستم های مربوط به سازمان ها در کشور ما نیز مورد حمله قرار گرفتند.

سرهنگ حسین رمضانی به فتا گفت: این حمله که از عصر جمعه در دنیا به صورت وسیع آغاز شده و هدفی جز باج گیری ندارد، بسیاری از کشورها را درگیر کرده است. این حمله از نوع باج افزار است و قصد افراد حمله کننده باج گیری از طریق اطلاعات کاربران است.

وی ادامه داد: حمله روز جمعه به صورت بین المللی و همه جانبه بوده و تنها یک کشور مورد هدف هکرها نبوده است. این که گفته شود در این حمله تنها یک کشور مورد هدف بوده، موضوع صحیحی نیست.

معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا با اعلام این که بارها به دستگاه ها و مراکز حساس در مورد بدافزارهای باج گیر توصیه های ایمنی ارائه شده است، تاکید کرد: از مسئولان «آی تی» سازمان ها می خواهیم تا امنیت دستگاه های خود را با روزآمد کردن در برابر این حمله ها ایمن کنند.

وی افزود: بخشی از سیستم های مربوط به سازمان ها در کشور ما نیز مورد حمله قرار سایبری گرفتند. هشدارهای رسانه ای و فوری خود را به تمام سازمان ها ابلاغ کردیم.

براحتی با رعایت چند نکته ساده می توان از باج گیری توسط بدافزارها با سرقت اطلاعات شخصی جلوگیری کرد. قربانیان دو حق انتخاب دارند؛ پرداخت کردن مبلغ باج یا از دست دادن تمام اطلاعات باارزش خود برای همیشه. متاسفانه این روش برای مجرمان سایبری بخوبی کار می کند؛ زیرا کاربران خانگی و کاربران شرکت های تجاری تدابیر لازم در رابطه با داده های خود را به کار نبسته اند و چاره ای جز پرداخت وجه مورد نظر ندارند و تقریبا 50 درصد قربانیان به این کار دست می زنند. برای این که باجی به هکرها ندهیم پلیس فتا پنج راهکار ساده را ارائه کرده است که در صورت رعایت آن می توان براحتی از انتشار بدافزارها و اخاذی آنها جلوگیری کرد.

تهیه فایل پشتیبان از اطلاعات خود، تنظیم یک برنامه برای بک آپ گیری، آگاهی نسبت به ایمیل های فیشینگ، به روز رسانی نرم افزارها و جداسازی اطلاعات شخصی و اطلاعات کاری از هم ازجمله این نکات محسوب می شود.