آرشیو یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۲
سلامت
۱۳

آسپرین خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد

مترجم: صدف دژآلود
منبع: medicaldaily

آسپرین یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی است که در درمان دردهای جزئی و کاهش تب کاربرد دارد. این ماده دارویی از مشتقات سالیسیلات است که در گیاهانی مانند گل تلفونی یا درختان تیره بید یافت می شود و در زمان های قدیم نیز به عنوان مسکن استفاده می شده است.

براساس نتایج یک پژوهش جدید، مصرف منظم آسپرین با دوز پایین با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است. شواهد نشان می هد مصرف منظم آسپرین در زنان شرکت کننده در این پژوهش با 20 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان از نوع HR مثبت/HER2 منفی همراه بوده است، اما این تاثیر کاهش دهنده خطر سرطان در شرکت کنندگانی که از سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر ایبوپروفن یا حتی آسپرین با دوز بالا مصرف می کردند مشاهده نشد. عواملی نظیر چاقی یا بیماری های التهابی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند. از همین رو، پژوهشگران معتقدند این خواص ضدالتهابی آسپرین است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نقش دارد. آسپرین همچنین از جمله مهارکننده های آروماتاز است که مانع تولید استروژن می شود؛ هورمون استروژن می تواند رشد گروه خاصی از سلول های مرتبط با سرطان پستان را تحریک کند.

پژوهشگران هشدار داده اند نتایج حاصل در مطالعات اخیر هنوز جنبه تجویزی ندارند و مصرف خودسرانه آسپرین با هر دوزی بدون مشورت پزشک اکیدا ممنوع است. بویژه افرادی که به بیماری های خونی مبتلا هستند بیشتر باید در مورد مصرف آسپرین احتیاط کنند، زیرا این ماده دارویی به علت رقیق کردن خون موجب افزایش خطر خونریزی می شود.