آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۳۸۰۸
جهان
۱۱
گزارش دیپلماسی

بهرام قاسمی در پاسخ به «اعتماد»: لغو تحریم های غیر هسته ای دشوار است اما ناشدنی نیست

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست روز گذشته با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی به پرسش های آنها پاسخ داد. در این نشست خبرنگار «اعتماد» از وی سوال کرد که رییس جمهور در چند روز گذشته چندبار در مورد تلاش برای برداشته شدن تحریم های غیرهسته ای در صورت تداوم دولت تدبیر و امید صحبت کردند.

با توجه به انواع تحریم های حقوق بشری، فعالیت های منطقه ای و موشکی که بر ایران اعمال شده است و با توجه به اینکه با توافق هسته ای تنها تحریم های هسته ای برداشته شده است، آیا چشم اندازی برای فی المثل رفع تحریم های حقوق بشری از طریق گفت وگو با اتحادیه اروپا وجود دارد؟ ریاست قوه قضاییه نیز اخیرا اعلام کرده بودند که ما برای گفت وگوی حقوق بشری با اروپا آمادگی داریم.

بهرام قاسمی در پاسخ گفت: این ایده موضوعی در ادامه روندها برای رفع فشارهای تحریمی بر ایران است و البته که ایده جدیدی هم هست. پیشبرد این هدف کار دشواری است و ایشان هم گفتند که در این جهت تلاش می کنم. این نوع تحریم ها ریشه در مسائل مشخص دارد و از پیچیدگی های خاصی برخوردار است ولی نهایتا با جایگاهی که ایران امروز از آن برخوردار است و مواضعی که در سالیان گذشته در منطقه و جهان داشته است هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی ناشدنی نیست. اگر حسن نیت و انصاف وجود داشته باشد می توانیم از کانال های مختلف و از طریق دیپلماسی پویا بر بقیه مشکلات هم فایق آییم.

وی در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر اینکه آیا کانال مدنظر اولیه برای این مذاکرات اروپا خواهد بود یا به مذاکره با امریکا در موضوعات غیربرجامی هم فکر می کنیم، گفت: به هرحال بخشی از این تحریم ها و مسائل به امریکا بازمی گردد و بخشی به سایر کشورها مربوط است اما نهایتا این موضوع به طراحی جدیدی نیاز دارد و شاید برای قضاوت در این مورد که از کجا و چگونه باید آغاز کرد و اینکه چه مسیری را باید طی کرد در حال حاضر زود باشد. این ایده به کار کارشناسی و رویکردی جدید نیازمند است چرا که بحث جدیدی است که آقای رییس جمهوری مطرح کرده اند و شاید بعدها بتوان در مورد آن جزیی تر صحبت کرد.