آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۳۸۱۱
احزاب
۶

انتخابات: سنجش دموکراسی

عباس عبدی (تحلیلگر اصلاح طلب)

یکی از مهم ترین مولفه های قدرت نظام های امروزی متکی بودن شان به آرای مردم است. اینکه کشورها و مردم دنیا ببینند که نهادهای کشور دیگری بر اثر انتخاب مردم شکل می گیرد، نوعی مشروعیت مورد قبول همگانی برای آن کشور را به اثبات می رساند. این مولفه، نوعی مشروعیت و توافق عام جهانی است.

کشورهای دنیا با چنین کشورهایی مجبور هستند با احترام و حقوق متقابل رفتار کنند. امروز مشارکت مردم در انتخابات بهترین شاخص برای سنجش این نوع دموکراسی و مشروعیت است. مشارکت هرچه بیشتر، مسالمت آمیز تر و موثرتر باشد، پیامی که به دنیا می رساند این است که این نظام، مشروع تر، قدرتمندتر و مورد احترام تر است. علت استقبال از انتخابات نیز به کارآمدی انتخابات باز می گردد. وقتی ماشینی را می بینیم که قیمتش مناسب بوده و بتواند حمل و نقل ایمنی برای ما داشته باشد، آن را می خریم. لیکن اگر ماشینی باشد که نه راه برود، نه قیمت مناسبی داشته باشد و نه ایمنی را تامین کند، طبیعی است که آن را خریداری نمی کنیم. نهاد انتخابات در ایران به لحاظ کارکردی تا حدود زیادی جا افتاده است و نتیجه آن در سیاست کشور تعیین کننده است. مردم به همین دلیل است که از آن استقبال می کنند، بدون اینکه نیاز باشد، تبلیغات رسمی برای حضور در انتخابات انجام شود.

این گام بزرگی است که ما توانسته ایم نهاد انتخابات را به عنوان یک نهاد حل کننده اختلافات سیاسی در کشورمان بپذیریم و اینکه گردش نخبگان و قدرت بر اساس این نهاد صورت گیرد.