آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۶
جهان
۶

دیدار در اوج اختلاف

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اوج اختلاف با آمریکا به واشنگتن سفر کرده و با دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: در مذاکره بین رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ، مسائلی چون مبارزه با گروه های تروریستی داعش و پ.ک.ک و نیز موضوع استرداد فتح الله گولن مورد بحث قرار گرفت.

سفر پرحاشیه اردوغان به واشنگتن درحالی است که تنش در روابط دو طرف در بالاترین حد خود قرار دارد و مقامات دو طرف هرچند در اظهارات خود خویشتنداری به خرج می دهند، ولی شواهد نشان می دهد نارضایتی ترکیه از دولت آمریکا این سفر را تحت الشعاع قرار داده و این نارضایتی در جریان مذاکرات دو طرف نیز نمایان بود. مساله استرداد فتح الله گولن، روحانی ناراضی ساکن آمریکا و متهم ردیف اول کودتای 15جولای سال گذشته ترکیه و نیز توقف حمایت آمریکا از گروه های کرد شمال سوریه و عراق و خودداری واشنگتن از ارسال سلاح به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) جزو موارد اختلاف برانگیز واشنگتن و آنکارا به شمار می رود.

دولت ترکیه در هفته گذشته یک هیات بلندپایه شامل ارتشبد خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه را برای فراهم کردن مقدمات سفر اردوغان در 25 اردیبهشت به واشنگتن اعزام کرد و علاوه بر این، وزیر دادگستری ترکیه نیز عازم آمریکا شد تا با همتای آمریکایی خود درخصوص استرداد فتح الله گولن رایزنی کند.

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با همتای ترک خود گفت کشورش در روند مبارزه با گروه های تروریستی نظیر داعش و حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) از ترکیه حمایت می کند.

وی همچنین یادآور شد واشنگتن هرچه سریع تر تجهیزات نظامی را که آنکارا برای مبارزه با داعش سفارش داده است، تحویل خواهد داد.

در همین حال، اردوغان خواستار همکاری کشورش با آمریکا در مسائل خاورمیانه شد و اظهار کرد این همکاری برای سایر کشورهای جهان بسیار مهم خواهد بود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه و جیمز ماتیس، همتای آمریکایی وی طی دیداری، بر سر نگرانی درخصوص گروه تروریستی پ.ک.ک به توافق رسیدند، اما طرفین درباره اختلاف شان پیرامون کردهای سوریه صحبتی به میان نیاوردند.