آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۶
سینما
۱۲

مایکل مور علیه ترامپ

مایکل مور، مستندساز جنجالی سینما با همکاری شرکت مستقل فیلمسازی وینستن، فیلم تازه اش فارنهایت 11/9 را آماده نمایش می کند.

این مستند که نام آن شباهت زیادی به مستند جنجالی سال 2004 این فیلمساز دارد، در باره انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکاست. نام فیلم اشاره به روز نهم ماه نوامبر دارد که یازدهمین ماه سال میلادی است. مستند جدید مور به جنبه های مختلفی می پردازد که پای ترامپ را به کاخ سفید باز کرد و در کنار آن، به بحث درباره دیگر روسای جمهور جمهوریخواه می پردازد. همکاران مور در مستند پرفروش فارنهایت 11/9، در کار تازه اش با او همکاری دارند. این فیلم برای نمایش عمومی در اواخر سال جاری آماده می شود و مور در حال فیلمبرداری و جمع آوری فیلم های خبری آرشیوی برای آن است. باب و هاوری وینستن که در تولید فارنهایت 11/9 با مور همکاری داشتند، از این که او مشغول ساخت مستند تازه اش با همکاری آنهاست، ابراز خشنودی کرده اند.

هاروی وینستن در این باره می گوید: خیلی خوشحالیم که مور مستندی درباره ترامپ می سازد. ساخت چنین فیلمی یکی از ضروریات صنعت سینما و ژانر مستند است. نگاه تیز و حساس مور به مسائل روز، باعث تولید فیلمی تماشایی و ماندگار خواهد شد. این تهیه کننده محصولات مستقل و غیرمتعارف سینمایی، از اطمینان خود نسبت به تکرار موفقیت کلان مالی و انتقادی فارنهایت 11/9 صحبت می کند. اشاره او به موفقیت جهانی 222 میلیون دلاری این مستند در جدول گیشه نمایش است. با این رقم فروش، مستند فوق، پرفروش ترین مستند تاریخ سینما لقب گرفت. در عین حال، منتقدان سینمایی هم یکپارچه آن را تحسین کردند و جشنواره بین المللی کن نخل طلای خود را به آن داد. نکته جالب این که برگزارکنندگان جشنواره کن از مور خواسته اند مستند خود را طوری آماده کند که اولین نمایش بین المللی آن در جشنواره کن 2018 باشد.