آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۶
ایران
۱۵

پیش بینی برداشت 5/1 میلیون تن محصول کشاورزی درگلستان

دبیر ستاد برداشت محصولات زراعی جهادکشاورزی گلستان گفت برداشت محصول پاییزه استان از سطح 480 هزار و 579 هکتار و پیش بینی یک میلیون و 500 هزار تن آغاز شده است.

عیدمحمد فاروقی دیروز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: محصول پاییزه کشت شده استان شامل باقلا، کلزا، گندم، جو، سیب زمینی و نخود سبز است.

وی گفت: بیشترین سطح قابل برداشت محصول های پاییزه استان به گندم در سطح 371 هزار و 685 هکتار اختصاص دارد که کارشناسان پیش بینی کردند افزون بر یک میلیون و 200 هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

به گفته وی، کار برداشت محصول پاییزه از میانه اردیبهشت ماه با باقلا در سطح 2700 هکتار و پیش بینی برداشت 33 هزار تن آغاز شده است.

وی همچنین از آمادگی استان برای برداشت دانه روغنی کلزا از سطح 25 هزار و 712 هکتار با پیش بینی افزون بر 42 هزار تن محصول خبر داد و افزود: با آفتابی شدن آسمان استان، برداشت کلزا از این مزارع طی هفته آتی آغاز خواهد شد.

فاروقی اظهار کرد ستاد برداشت 20 مرکز خرید تضمینی کلزا را در سطح شهرستان های استان تدارک دیده است.

به گفته وی، در صورت نیاز به ایجاد مراکز بیشتر خرید تضمینی کلزا، فرمانداران که ریاست ستاد برداشت محصول پاییزه شهرستان را به عهده دارند، می توانند نسبت به افزایش تعداد مراکز اقدام کنند.

این مقام مسئول همچنین گفت: ستاد، نرخ برداشت کلزا را با محصول کمتر از دو تن در هکتار، یک میلیون و 400 هزار ریال و برای بیش از دو تن در هکتار، یک میلیون و 550 هزار ریال با استفاده از کمباین متوسط تعیین کرده است.

فاروقی افزود: در برداشت کلزا با کمباین های وارداتی 15 درصد به قیمت افزوده می شود.

به گفته وی، مبنای قضاوت دستگاه های رسیدگی کننده در حوزه شکایت کشاورزان از نرخ ها، باید مصوبه ستاد برداشت محصول های پاییزه جهاد کشاوزی استان گلستان باشد.

دبیر ستاد برداشت محصولات زراعی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال برای برداشت محصول کلزا، گندم و جو در استان از 2800کمباین استفاده می شود.

فاروقی افزود: از این تعداد کمباین، 2700 دستگاه در استان مستقر است و بقیه از استان های همجوار هستند.