آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۶
صفحه آخر
۲۰

رونق ساخت و ساز در فضا

موجی عظیم از ساخت و سازها در راه است البته این بار نه روی زمین بلکه در فضا.

به گزارش مهر و به نقل از اسپیس، شرکت (Made In Space) ساخت فضا که در کالیفرنیای آمریکا مستقر است و پیشتر چاپگر سه بعدی تجاری را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کرده تا ساخت انواع وسایل مختلف در شرایط بی وزنی مورد آزمایش قرار گیرد، حالا در نظر دارد ایده جاه طلبانه ساخت و ساز در فضای اطراف زمین را به واقعیت تبدیل کند.

پیشتر اندرو راش مدیرعامل شرکت گفته بود: تفاوت آنچه اینجا و روی زمین می سازیم با آنچه قرار است در خارج از مرزهای زمین ساخته شود در این است آنجا چیزهایی ساخته خواهد شد که نمی توان آنها را از زمین به فضا پرتاب کرد و چاره ای نداریم جز این که فرآیند ساخت و ساز را در فضا آغاز کنیم.

مهم ترین ویژگی فناوری ساخت و ساز این شرکت در فضا با عنوان Archinaut در این است که می توان هر ساختاری را به شکل و شمایل مورد نیاز در فضا ساخت و به همین دلیل به مهندسی های پیچیده و پرهزینه برای ساخت آنها در زمین و ارسال به فضا نیازی نیست.

در این فناوری جدید، یک چاپگر سه بعدی و بازوهای روباتیک انعطاف پذیر به کار گرفته می شود. از این طریق می توان بخش های مختلف را ساخته و در ادامه آنها را روی یکدیگر مونتاژ کرد تا سازه نهایی مورد نظر به دست آید.

اما ویژگی مهم دیگر این نوآوری در آن است که می توان ساختارهای بنا شده از این طریق را تعمیر کرده و به روزرسانی های لازم را نیز در آنها انجام داد.