آرشیو یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۸
سلامت
۱۳

نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد خوردن مخاط بینی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهداشت دندان ها می شود!

اکسیر سلامت، درون بینی شما

مترجم: صدف دژآلود
منبع: The Telegraph

از آنچه در ادامه می خوانید تعجب نکنید! نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست نشان داده است خوردن مخاط بینی به بهداشت دندان ها و به طور کلی سلامت عمومی بدن کمک می کند و به همین علت، والدین نباید فرزندان خود را از انگشت کردن داخل بینی و خارج کردن ترشحات مخاطی آن نهی کنند. حتی اگر با شنیدن این خبر به مرز تهوع رسیده باشید، قطعا کنجکاو هستید بدانید چطور چنین چیزی ممکن است.

پژوهشگران معتقدند مخاط بینی سرشار از باکتری های مفید است. گفته می شود خوردن این ترشحات از چسبیدن باکتری ها به دندان ها جلوگیری می کند و نیز مقاومت بدن را نسبت به عفونت های تنفسی، زخم های معده و حتی ویروس ایدز بالا می برد. مسیر تنفسی بینی در واقع به منزله فیلتری است که بسیاری از باکتری ها را در ترشحات مخاطی خود به دام می اندازد. درست به همین علت، وقتی فرد این ترشحات را با خوردنشان وارد روده خود می کند، اینها مانند دارو عمل می کنند. به بیان دیگر، خوردن مخاط بینی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل ابتلا به بیماری ها مقاوم تر می کند.

در این پژوهش مشاهده شد افرادی که به خوردن مخاط بینی عادت دارند، نه تنها به لحاظ جسمی سالم تر هستند، بلکه روحیه شادتری نیز دارند و جسم و روح آنها با یکدیگر هماهنگ تر است.

به گفته دکتر اسکات نپر، مدرس بیوشیمی در دانشگاه ساسکاچوان و همکار تیم پژوهشی فوق، بسیاری از رفتارهای ما انسان ها ناشی از اقتضای طبیعت است. بنابراین اگر بشر امروزی برخلاف آموزه های رفتاری، میل به انگشت کردن داخل بینی و خوردن ترشحات مخاطی آن دارد، نباید مانع این غریزه طبیعی شد. دکتر نپر توضیح می دهد انسان از دیدگاه تکاملی تحت شرایط بسیار آلوده ای مراحل تکامل را سپری کرده است و شاید این تلاش که محیط زندگی و رفتارهایمان را عاری از هر گونه آلودگی نگه داریم، چندان هم به نفعمان نباشد.

جالب است بدانید پژوهشگران اکنون در حال ساخت نوعی خمیردندان و آدامس حاوی مخاط مصنوعی هستند تا بتوان از فواید مخاط بینی برای حفظ سلامت دندان ها بهره مند شد.