آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۰
اقتصاد
۴

اقتصاد جهان

کاهش دوباره تولید اوپک

منابع آگاه اعلام کردند در نشست روز پنجشنبه اوپک، علاوه بر تمدید توافق تا 9 ماه دیگر، احتمالا سطح تولید بیش از 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

در 30 نوامبر 2016 کشورهای تولیدکننده نفت (اوپکی ها و غیراوپکی ها) به توافقی رسیدند که براساس آن، میزان عرضه نفت به بازار 8/1 میلیون بشکه کاهش یابد، این توافق از ابتدای سال جدید میلادی به مدت شش ماه اجرایی می شود.

سهم کشورهای اوپک از این کاهش 2/1 میلیون بشکه در روز و سهم کشورهای غیراوپک 600 هزار بشکه در روز بود. / بلومبرگ

آمریکا به پیمان ترانس پاسفیک بازنمی گردد

نمایندگان تجاری آمریکا می گویند این کشور به معاهده ترانس پاسفیک(TPP) بازنمی گردد و در آسیا به دنبال توافقات دوجانبه خواهد بود. پس از خروج آمریکا از توافق شراکت حمل و نقل اقیانوسیه، نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایت هایزر، گفت: پس از آن که 11 کشور باقیمانده در پیمان ترانس پاسفیک (TPP) توافق کردند این پیمان را بدون آمریکا پیش ببرند، آمریکا دیگر به این توافق باز نمی گردد.

او گفت: ایالات متحده معاهدات تجاری دو جانبه را به چند جانبه ترجیح می دهد و انتظار دارد در گردهمایی وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا اقیانوسیه(APEC) توافقاتی جدی در این منطقه صورت بگیرد./ مهر

تجارت ایران و اروپا از 5 میلیارد یورو گذشت

آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی رشد حدود 5/2 برابری داشته است. مبادلات دو طرف از دو میلیارد یورو در سه ماهه نخست 2016 با رشد 165 درصدی به 3/5 میلیارد یورو در سه ماهه نخست امسال رسیده است./ تسنیم