آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۰
ورزش ایران
۱۰

جوهری: ورزش باستانی در حال توسعه است

رقابت های زورخانه ای در چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی به پایان رسید و تیم ایران علاوه بر بخش تیمی در هنرهای انفرادی هم کریستال هال محل برگزاری رقابت ها را طلاباران کرد.

ایران در روز پایانی رقابت ها ورزشکارانش را در سه رشته کباده، چرخ چمنی و میل سنگین به داخل گود فرستاد. در کباده، محسن گلستانی زاده، در چرخ چمنی، علی جلیجو و در میل سنگین، مصطفی مفید با بالای سر بردن 300 میل و به جا گذاشتن رکورد بازی های همبستگی، به مدال طلا رسیدند. جلیجو با سومین مدال طلای خود بعد از طلاهای تیمی و چرخ تیز در این دوره نام خود را در میان رکوردداران کسب طلا ثبت کرد.

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ملی ورزش های زورخانه بعد از پایان رقابت ها گفت: پیروزی ارزشمند بچه ها از توانمندی های ورزش باستانی در ایران خبر می دهد و برای این که این موفقیت ها ادامه پیدا کند، به برنامه ریزی و کار و تلاش بیشتر نیاز داریم.

جوهری در پاسخ این پرسش که آیا ورزش های زورخانه در رده های سنی فعال است، گفت: در حال حاضر ما رده های سنی را تفکیک کرده ایم و مسابقه های زورخانه برای سنین مختلف انجام می شود و محدودیت سنی نداریم. برنامه سراسری ما یکسان سازی آموزش است و کارشناسان در بررسی های خود در پی ایجاد راهکارهای مناسب تر هستند تا ورزش های زورخانه به روز و برای عموم مردم جذاب تر شود. ورزش باستانی در بسیاری از کشورها در حال توسعه است و ایران خاستگاه این ورزش نباید در آینده میدان را دست رقبا بدهد.

جوهری درباره حمایت از ورزش باستانی گفت: تاریخ این ورزش برای ایران است و باید در تمام زمینه های آن پیشرفت کنیم. ما تعداد 800 زورخانه در سطح ایران داریم که در حال توسعه زیرساختی و افزایش آن به تعداد 900 زورخانه هستیم. همه باید دست به دست هم بدهیم تا این ورزش ملی و سنتی در میان ورزش های وارداتی حفظ و به نام ایران در سطح جهان شناخته شود.