آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۱
شهرستان ها
۷

مدیرعامل موسسه جهادنصر خبر داد: احداث کانال برای مرطوب سازی عرصه های فوق بحرانی گرد و خاک اهواز

مدیرعامل موسسه جهادنصر گفت: یک میلیون و 200 هزار هکتار بیابان در خوزستان وجود دارد که 345 هزار هکتار از این اراضی کانون های ریزگرد هستند و به 7 کانون اصلی تقسیم بندی می شوند که کانون جنوب شرقی اهواز بحرانی ترین نقطه است.

اهواز - خبرنگار کیهان: یداله شمایلی مرطوب نمودن اراضی و تقویت پوشش گیاهی را دو راه حل اصلی در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها عنوان کرد و افزود: در این راستا کانال مهندس پورشریفی برای مرطوب کردن عرصه های فوق بحرانی گرد و غبار به مساحت 40 هزار هکتار طراحی و فاز اول آن اجرایی شد که طول این کانال 44 کیلومتر و عرض کف آن حدود 50 متر و در مقطعی دیگر 30 متر است.

وی با بیان اینکه در فاز اول 10 کیلومتر از این پروژه برای انتقال آب به مناطق فوق بحرانی جنوب شرق اهواز به اتمام رسیده است خاطرنشان کرد: تامین آب این کانال از طریق مجتمع پرورش ماهی آزادگان انجام می شود و دبی آن 20 متر مکعب بر ثانیه است.

شمایلی گفت: طراحی و ساخت این کانال در شرایط عادی حداقل یکسال زمان نیاز داشت اما به دلیل شرایط منطقه پروژه با سرعت پیش رفت و در حال حاضر بالغ بر 80 درصد آن ساخته شده است.

وی بیان داشت: نباید انتظار داشت بعد از اتمام این پروژه، گرد و خاک هم بلافاصله تمام شود ولی قطعا در کاهش گرد و خاک تاثیر دارد. زیرا در مجموع تاکنون 10 هزار هکتار از کانون های ریزگردها تثبیت شده است که تنها 5 درصد از حجم کار است. مدیرعامل جهادنصر در ادامه گفت: 70 درصد ریشه گرد و خاک به خارج استان و کشور باز می گردد اما هنوز به لحاظ شرایط خاص کشورهای عراق و سوریه، دولت موفق به اقدامی در سطح بین الملل نشده است.

وی مشارکت همه مردم برای کاهش کانون های ریزگرد را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: قرار است اسفند 95 تا 96، 7 هزار هکتار از این کانون ها تثبیت شود که 4 هزار هکتار به عهده سپاه و 3 هزار هکتار نیز برعهده مردم است.

مجری طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اجرای این کانال مشکلی برای روند اجرایی شدن طرح 550 هزار هکتاری ایجاد نمی کند.