آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۱۵
اقتصاد
۵
بورس

خودرویی ها در کانال کاهش: قندی ها رو به صعود

در چهارمین روز معاملات بورس تهران در این هفته، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با وجود نوساناتش در طول معاملات درنهایت نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. در داد و ستدهای دیروز خودرویی ها در کانال کاهشی قرار گرفتند و قندی ها یکدست رشد کردند. در ابتدای باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران دیروز سه شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در تراز 81 هزار و 125 واحدی قرار داشت و در حدود نیم ساعت ابتدایی معاملات به تراز 81 هزار و 183 واحدی رسید. اما در ادامه با فراز و فرودهایی همراه شد و در نهایت در همان تراز 81 هزار و 124 واحدی به کار خود پایان داد و در نتیجه نسبت به روز گذشته هیچ تغییری نداشت. شاخص کل هم وزن نیز پس از حدود 54 واحد رشد به رقم 17 هزار و 658 واحدی رسید بنابراین شاخص آزاد شناور توانست با 86 واحد افزایش معادل یک دهم درصد رشد در تراز 88 هزار و 728 واحدی بایستد. اما شاخص بازار اول 34 واحد افت کرد و به رقم 55 هزار و 991 واحدی رسید. در عین حال شاخص بازار دوم با رشد 192 واحدی به عدد 181 هزار و 545 واحدی رسید.

در معاملات نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 35 واحد تاثیر منفی در شاخص بیشترین نقش را در فراز و فرودهای دماسنج بازار داشت. در این نماد بیش از 52 درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و مابقی مربوط به افراد حقیقی بود. پس از این نماد پالایش نفت بندرعباس، بانک تجارت و آسان پرداخت پرشین بیشترین نقش را در نوسانات نزولی دماسنج بازار داشتند. در طرف مقابل نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 24 واحد تاثیر مثبت در شاخص سعی کرد نماگر بازار را در تراز بالاتری قرار دهد. پس از این نماد سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران و سرمایه گذاری آتی دماوند بیشترین نقش را در نوسانات صعودی دماسنج بازار داشتند.

در گروه فلزات اساسی نمادهایی همچون ذوب آهن اصفهان، ملی مس ایران، سرمایه گذاری توکا فولاد، فولاد هرمزگان جنوب و تعدادی دیگر از نمادها مقداری اندک در قیمت پایانی افت کردند و نمادهایی همچون فرآوری مواد معدنی ایران، صنایع فولاد آلیاژی یزد و زرین معدن آسیا توانستند بیش از چهار درصد در قیمت پایانی رشد داشته باشند.