آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۱۵
سیاست نامه
۷
کتابخانه

سیاست، هرمنوتیک، شادکامی

مطالعه علمی سیاست

تحلیل سیاسی مدرن رابرت دال عالم برجسته علم سیاست در پی ارایه مدلی «علمی» برای مطالعه سیاست است. دال به نسلی از دانش پژوهان سیاسی تعلق دارد که دغدغه مهم شان علمی کردن دانش سیاسی بوده است.

کتاب تحلیل سیاسی مدرن که تاکنون چندین بار تجدیدچاپ شده و مورد ویرایش قرار گرفته است، کتاب کلاسیک علم گرایانه ای درباره سیاست تلقی می شود. رابطه قدرت که متضمن توجه حکومت و دولت است (و سیاست به معنای خاص یعنی توجه به تفاوت ها و شباهت های نظام های سیاسی) از مسائل اصلی در مطالعات و تحلیل های سیاسی به شمار می رود. در این کتاب به مباحثی نظیر نظام سیاسی چیست، شباهت های نظام های سیاسی، تفاوت های نظام سیاسی، مشارکت افراد در عرصه سیاسی و... پرداخته شده است.

هرمنوتیک از نگاه طبیعت گرایی

نویسنده کتاب از منظری طبیعت گرایانه وارد هرمنوتیک شده و به مساله درک معنا و تفسیر متون پرداخته است و این ابتکاری است بزرگ در این عرصه.

زیرا در فلسفه معاصر به خصوص در هرمنوتیک فلسفی، همواره برداشت غالب این بوده است که برای ورود به هرمنوتیک و بحث درباره رویداد فهم معنا و تفسیر، لازم است روش های علوم طبیعی و تجربی را کنار بگذاریم. پس این کتاب را می توان اثری بدیع و چالش برانگیز هم در هرمنوتیک و هم در فلسفه علوم انسانی دانست.

مانتزاوینوس در کتاب هرمنوتیک طبیعت گرایانه به مباحثی نظیر ادعای استقلال علوم انسانی، دور هرمنوتیکی و وقفه در تفکر، تلقی هرمنوتیکی مارتین هایدگر، تلقی گادامر از هرمنوتیک، وابستگی فهم زبان، معضل معنا و... پرداخته است.

شادی و سیاست

تثبیت شادکامی به عنوان هدف ملی فکر جدیدی نیست. در واقع فکر شادکامی به عنوان هدف سیاستگذاری عمومی در قرن هجدهم به اوج خودش رسید.

اگرچه تحقیقات تجربی در مورد شادکامی به ندرت تا قبل از سال 1970 وجود داشته اند از آن وقت تا به حال این تحقیقات به صنعت پر رونقی تبدیل شده اند. کوهی از شواهد و قرائن در این خصوص روی هم انباشته شده اند که علی الادعا چقدر انسان شادکام در کشورهای مختلف وجود دارد، سطح خشنودی آنها از یک زیرگروه جمعیتی به زیرگروه جمعیتی دیگر چقدر با هم فرق دارد و چه شرایط یا تجاربی با نحوه احساس انسان ها از زندگی خودشان ربط و نسبت وثیقی دارند. «سیاست» شادکامی نوشته درک باک با ترجمه نرگس سلحشور توسط نشر نگاه معاصر وارد بازار کتاب شده است.