آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۷
صفحه آخر
۱۲

یک مقام وزارت خارجه آمریکا: ترامپ به یک توریست مست و متکبر شبیه است تا یک رئیس جمهور

در ادامه پس لرزه های رفتار خارج از عرف ترامپ در اولین سفر خارجی خود یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته: «ترامپ شبیه یک توریست مست و متکبر است تا یک رئیس جمهور.»

ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور افتضاح به بار آورد. رفتارهای خارج از عرف وی با مقامات برخی کشورهای اروپایی اعتراض «شدید» متحدان سنتی آمریکا مثل آلمان را نیز برانگیخته و حتی مرکل در واکنش به این رفتارها گفته باید آمریکا را فراموش کرده و روی پای خود بایستیم.

اما پس لرزه های اولین سفر خارجی ترامپ و شیوه برخورد وی با مقامات کشورهای دوست و متحد آمریکا هنوز هم ادامه دارد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا در همین ارتباط گفته دونالد ترامپ در نخستین سفر خارجی خود که منجر به مناقشه با رهبران اروپایی از جمله رهبران فرانسه، مونته نگرو و آلمان شد، مثل یک «توریست مست» رفتار کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، این مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده آنچه را که «تکبر» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خوانده را نیز محکوم کرده است.

وی به پایگاه دیلی 20 گفته: «زمانی که مسئله مربوط به دیپلماسی باشد ترامپ مثل یک توریست مست رفتار می کند. او به هیچ کس در صحنه اهمیت نمی دهد و بدون آنکه خودش بفهمد دیگران را زیرپا می گذارد. این شیوه غیرموثر است.»

ترامپ در اولین سفر خارجی خود متهم شد به اینکه به رهبران عضو گروه هفت به ویژه رهبران کشورهای اروپایی بیش از عربستان سختگیری کرده و به عنوان مثال هیچ اشاره ای به نقض حقوق بشر از سوی سعودی ها در یمن نکرده و به این ترتیب به دیپلماسی دهن کجی کرده است.

دموکرات های آمریکا نیز نسبت به حجم زیاد «فرصت های از دست رفته» در این سفرهای ترامپ شدیدا انتقاد دارند. روزنامه آمریکایی «یواس ای تودی» در گزارشی به تحلیل نتیجه اولین سفر خارجی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پرداخته و نوشته: «متحدان دولت واشنگتن بعد از سفر ترامپ، از آمریکا دوری می کنند و روی خوشی به آمریکا نشان نمی دهند.»