آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۷
صفحه آخر
۱۲

مانوئل نوریگا، دیکتاتور سابق پاناما در سن 83 سالگی درگذشت

«مانوئل نوریگا» دیکتاتور سابق پاناما که از ماه مارس(فروردین) در بیمارستان بستری شده بود، دوشنبه شب به دلیل بیماری و در سن 83 سالگی درگذشت.

«نوریگا» که به جرم حذف و کشتن مخالفان در رژیم خود (1983 تا 1989) در پایتخت پاناما زندانی بود، 28 ژانویه سال جاری اجازه یافت برای عمل جراحی به طور موقت از زندان خارج شود. «نوریگا» هفت مارس تحت جراحی تومور مغزی قرار گرفت و در پی خونریزی شدید مغزی به کما رفت. خانواده اش به علت وضعیت جسمانی او که چند بار دچار خونریزی مغزی شده و به مشکلات ریوی و سرطان پروستات دچار بود و از افسردگی رنج می برد، بارها خواسته بودند او حبس خانگی دائمی شود اما مقامات پاناما با آن موافقت نکرده بودند.

ژنرال «نوریگا»، مرد قدرتمند پاناما از سال 1983 تا 1989، برای سیا جاسوسی می کرد اما بعدها مغضوب آمریکایی ها شد و رژیم خشن او توسط صاحبش سرنگون شد. او سال 1992 برای نخستین بار توسط دستگاه قضایی آمریکا به جرم دست داشتن در قاچاق مواد مخدر به مجازات سنگین زندان محکوم شد. او بیش از دو دهه را در آمریکا برای اتهامات مرتبط با قاچاق مواد مخدر در زندان به سر برد. «نوریگا» سپس در فرانسه به جرم پولشویی زندانی شد و در نهایت دسامبر 2011 به پاناما تحویل داده شد. «خوآن کارلوس وارلا» رئیس جمهور پاناما خبر درگذشت نوریگا را تایید کرده است.