آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۰۵۹
بورس کالا
۱۴
خبر بنگاهی

دولت به بنگاه های اشتغال زا تسهیلات ویژه بدهد

گروه بنگاه ها: کارخانه هایی نظیر آلومینای ایران (جاجرم) با قرار گیری در مناطق محروم، کمک زیادی به اشتغالزایی مولد در کشور می کنند و دولت باید برای آنها تسهیلات ویژه در نظر بگیرد.تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: بخشی از مشکلات ما مشابه معضلات اقتصادی کشور است و ما در این حوزه بعضا دچار مشکلاتی می شویم که فقط مربوط به این صنعت نیست، بلکه معضلی کلی و در مقیاس ملی است. به گفته وی، برخی اوقات برای جذب نیرو، به صنعت فشار آورده می شود، در حالی که هر بنگاه ظرفیت مشخصی برای اشتغال دارد و به طور مثال در حال حاضر اشتغال در شرکت آلومینای ایران، بیش از نیاز است.

زارع در عین حال تصریح کرد: اشتغال کاذب خوب نیست و با آن موافق نیستیم، اما با این حال اگر هزینه های ما به گونه ای باشد که امکان ایجاد طرح های توسعه وجود داشته باشد و بتوانیم با سرعت به اهداف بعدی دست یابیم، می توانیم به اشتغال در منطقه کمک بیشتری کنیم. وی افزود: در حال حاضر2 پروژه توسعه ای داریم که کارخانه تولید شمش آلومینیوم با 70 درصد پیشرفت مهم ترین آن است. این کارخانه به دلیل تحریم ها معطل مانده بود ولی بعد از برجام و بهبود نسبی شرایط، این پروژه رو به اتمام است و در صورت تکمیل، سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم کشور می شویم.

به گفته زارع، اگر این طرح تکمیل شود، هم اشتغال به همراه خواهد داشت و هم ارزآوری مناسبی دارد. مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه به لزوم تکمیل زنجیره جاجرم اشاره کرد و افزود: این زنجیره باید با طرح های توسعه ای تکمیل شود؛ طرح های توسعه ای نیاز به حمایت دولت دارد، اما دانش آن باید از خارج از کشور وارد شود و این موضوع نیز نیازمند روابط مناسب با کشورهای دارنده تکنولوژی است. زارع صادرات را یکی دیگر از آثار برجام دانست و گفت: در حال حاضر ما به آذربایجان، تاجیکستان و ترکیه صادرات داریم و این امر به دلیل بهبود نسبی شرایط و برقراری روابط بانکی است.وی در پایان به تولید محصولات با کیفیت قابل قبول برای دنیا اشاره کرد و گفت: محصول تولیدی باید برای رقابت جهانی قابل ارائه باشد و این امر در صورتی حاصل می شود که مدیران توانمند و متخصص حضور داشته باشند.