آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۷
صفحه آخر
۲۰

رمضان در روسیه

مترجم: جبرئیل نجفی

مسلمانان تقریبا در سرتاسر روسیه به عنوان بزرگ ترین کشور دنیا با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت حضور دارند، اما تمرکز جمعیتی آنها بیشتر در مسکو و شهرهای اطراف، سن پترزبورگ، جمهوری های مسلمان نشین چچن، اینگوش، داغستان، کاباردینو بالکاریا، کاراچای و چرکس و استان استاوروپول در منطقه قفقاز شمالی و پیرامون آن است.

جمعیت مسلمانان روسیه بیش از 23میلیون نفر تخمین زده می شود. در ایام ماه مبارک رمضان، مسلمانان به عنوان پیروان دومین دین بزرگ روسیه در بیش از 8000 مسجد بزرگ و کوچک سراسر این کشور با همگرایی در مساجد اهل سنت و شیعه حضور می یابند.

سال به سال استقبال مسلمانان روسیه از آیین های ماه مبارک رمضان افزایش پیدا می کند. به طوری که در هر یک از این برنامه ها جمعیتی بالغ بر 700نفر حضور دارند.

در ماه رمضان روزانه در مسجدجامع مسکو چندین جلسه قرائت و تجوید قرآن با حضور بیش از صد نفر برپا می شود. علاوه بر برنامه های افطاری و اطعام مساکین، ماه رمضان برای مسلمانان روسیه فرصتی خجسته برای آموزش علوم و معارف دینی و بهره بردن از سخنان روحانیون و کارشناسان مذهبی و تلاوت آیات کلام الله مجید توسط قاریان و حافظان قرآن کریم است.

افطاری دادن هم از محبوب ترین شعائر اسلامی در رمضان های روسیه است. جالب است بدانید که ایام رمضان برای غیرمسلمانان روس نیز جالب توجه است. آنها ماه رمضان را از برگزاری مراسم افطار جمعی مسلمانان در شهرهای روسیه می شناسند. دراین ایام در روسیه، غیرمسلمانان نیز به آداب و رسوم مسلمانان احترام زیادی می گذارند؛ به عنوان مثال در این ماه بسیاری از برنامه های غیراخلاقی تلویزیون موقتا پخش نمی شود یا مراکزتوزیع مشروبات الکلی در روز فعالیت زیادی ندارند و شب ها مغازه های خود را باز می کنند.