آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۹
اقتصاد
۴

به آمارکاهش قاچاق اطمینان ندارم

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان این که اطمینانی به کاهش آمار قاچاق ندارم، گفت: بدون حمایت از تولید داخلی، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و عزم مردم در نخریدن کالای قاچاق نمی توان با واردات کالاهای قاچاق مبارزه کرد.

علی فاضلی در گفت وگو با فارس با اشاره به این که نخریدن کالای قاچاق یکی از راه های مبارزه با واردات قاچاق است، افزود: تا زمانی که واردات کالای قاچاق انجام می شود و مصرف کننده هم به خرید آن رغبت نشان می دهد، نمی توان مدعی بود که اراده ملی در برخورد با قاچاق کالا شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به کاهش 50 درصدی قاچاق ورودی و خروجی از کشور از سال 92 تا 95 طبق آمار اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنوز اصناف در بخش های مختلف از واردات قاچاق گلایه مندند و رونقی در کسب و کار ایجاد نشده، اظهار کرد: نمی توانم در مورد آمارها اظهار نظر کنم اما اطمینانی به این آمارها ندارم.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر این که عزم دولت نسبت به گذشته در برخورد با قاچاق بیشتر شده، تصریح کرد: هنوز متوجه نشده ام که متولی برخورد با قاچاق چه کسی است، گرچه اقدامات مختلفی در مبارزه با قاچاق در بخش های مختلف صورت گرفته اما قاچاق کم اثر نشده است. طبق اعلام مقامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارزش ورودی و خروجی کالاهای قاچاق به کشور از سال 92تا 95 از 25 میلیارد دلار با 50 درصد کاهش به 5/12 میلیارد دلار رسیده است.