آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۹
رسانه
۵

فضای مجازی بسیار فراتر از یک ابزار است

یک کارشناس و پژوهشگر رسانه با اشاره به ضرورت وجود سواد رسانه ای در کشور، گفت: امروزه بسیاری از دانش آموزان کشور، مهارت های سواد رسانه ای ندارند و با تکنیک های این حوزه آشنا نیستند.

حمید صدیق میرزایی در برنامه «گفت وگوی اجتماعی» شبکه رادیویی گفت وگو با تاکید بر این که گستره فضای مجازی بسیار فراتر از یک ابزار است، خاطرنشان کرد: پدیده ای که توانایی پوشش تمام ساعات زندگی یک فرد را دارد، بدون شک فراتر از ابزار بوده و به نوعی زندگی دوم برای افراد به شمار می آید.

مدیر مرکز تخصصی صیانت از کودکان بر خط همچنین در ادامه اضافه کرد: خوشبختانه امروزه جامعه فرهیخته ایران در کنترل و نظارت کودکان در استفاده از فضای مجازی بسیار اصولی و حساب شده عمل می کنند. در صورتی که بسیاری از خانواده های متوسط این برنامه ریزی های دقیق و اصولی را ندارند.

وی درخصوص پروژه های آینده پژوهی ایران در مباحث مربوط به فضای مجازی، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد آینده پژوهی های غرب را مبنای عمل خود قرار می دهند، در حالی که این کار و این نوع از آینده پژوهی بدون شک نتیجه صحیحی نخواهد داشت.

صدیق میرزایی درخصوص زیرساخت های فضای مجازی در کشور عنوان کرد: متاسفانه امروز برای رشد و کنترل فرهنگ کودکان زیرساخت و محتواهای دقیق وجود ندارد.

وی افزود: امروزه بسیاری از اپراتورها به دلیل دغدغه های اقتصادی خود، خدماتی ارائه می دهند که به صلاح شرکت ارائه دهنده باشد، در حالی که مردم این خدمات را به دلیل شهرت شرکت به رسمیت می شناسند.

این پژوهشگر رسانه ادامه داد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت اجازه توسعه و پیشرفت فناوری بدون پیوست فرهنگی را ندارد. در حالی که امروزه ضعف و خلا در این حوزه بشدت احساس می شود.

صدیق میرزایی با تاکید به ضرورت سرعت بخشی به کنترل و هدایت فضای مجازی در رده سنی کودکان، گفت: اگر ما بیش از این تعلل کنیم، خسارت هایی در آیندگان خواهیم دید که قابل جبران نیست، چراکه فرزندان امروز، مدیران آینده این کشور خواهند بود.

فایل صوتی برنامه گفت وگوی اجتماعی از وبگاه شبکه رادیویی گفت وگو قابل دریافت است. این برنامه در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود.