آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۹
جهان
۶

سازمان ملل جنایت عربستان در العوامیه را محکوم کرد

محله «المسوره» زادگاه شیخ نمر در شهر العوامیه در استان القطیف بیش از یک ماه است که در معرض تهاجمات وحشیانه نیروهای امنیتی عربستان قرار دارد.

دولت عربستان به دلیل این که منطقه یاد شده به پایگاهی برای شیعیان معترض تبدیل شده، تصمیم به تخریب و ویرانی آن گرفته است. همین مساله موجب درگیری های شدیدی بین ساکنان منطقه و نیروهای امنیتی شده است. در این درگیری ها تاکنون چند نفر از معترضان و نیروهای امنیتی عربستان کشته شده اند.

پس از یک دوره سکوت اخیرا سازمان ملل متحد به زبان درآمده و از عربستان سعودی خواست عملیات نابودی و تخریب خانه های مردم را در منطقه المسوره متوقف کند. به گزارش بی.بی.سی عربی، سازمان ملل از دولت عربستان خواست به خانواده قربانیان غرامت پرداخت شود.

بیانیه سازمان ملل متحد می گوید، آنچه عربستان در العوامیه انجام می دهد، نقض حقوق بشر بوده و باید فورا به تخریب این محله که 400 سال قدمت دارد، پایان داده شود. به گفته کریمه بنون، کمیساریای سازمان ملل در امور فرهنگی، بناهای تاریخی این منطقه به حدی تخریب شده که دیگر نمی توان آنها را بازسازی کرد.

ارتش از انواع سلاح ها برای فراری دادن مردم و تخریب خانه ها استفاده کرده است.

استان العوامیه با 30 هزار جمعیت یکی از استان های شیعه نشین عربستان سعودی است.

به گزارش بی.بی.سی. این استان از سال 2011 تاکنون متشنج گزارش می شود.

مقامات عربستان سعودی رهبران شیعی را به ایجاد تنش متهم کرده و حتی در جهت سرکوب معترضان، شیخ باقر نمر روحانی معروف این منطقه را اعدام کردند.

شهادت شیخ نمر، نه تنها موجب خاموش شدن اعتراضات نشد بلکه شعله اعتراضات را در این منطقه روزبه روز شعله ورتر ساخت.

آخرین خبرها این که حملات رژیم سعودی به محله المسوره همچنان ادامه دارد. این حملات از 20 اردیبهشت گذشته شروع شد و تاکنون چهار شهروند عربستانی در جریان آن به شهادت رسیده و شماری نیز زخمی شده اند.

در پی این حملات، به اموال عمومی و خصوصی و خودروهای شهروندان خسارت وارد آمد. رژیم سعودی همچنین شمار زیادی از شهروندان را بازداشت و آنها را به اعدام محکوم کرده است. نظامیان سعودی تاکنون بارها شهر را محاصره و اماکن تجاری، منازل، مساجد و مدارس را هدف قرار داده اند.

چهارشنبه گذشته آنها نانوایی اصلی محله را به آتش کشیدند تا در ماه مبارک رمضان مردم روزه دار این محله با مشکلاتی جدید دست به گریبان شوند.