آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۹
جامعه
۱۷

شهرداری ها عرضه کنار خیابانی دام را جمع کنند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امکان انتقال بیماری تب کریمه کنگو در مراکز عرضه دام کنار خیابانی وجود دارد و جمع آوری این مراکز وظیفه شهرداری هاست.

خسرو صادق نیت با بیان این که مراکز عرضه دام که زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند و اصول بهداشتی را هنگام ذبح و عرضه دام رعایت می کنند، به ایرنا اظهار کرد: اما این اصول بهداشتی در مراکز عرضه غیرمجاز دام و از جمله مراکز کنار خیابانی الزاما رعایت نمی شود. با توجه به بروز مواردی از این بیماری در کشور، شهرداری ها باید طبق وظیفه قانونی خود این مرکز را جمع آوری کنند.

صادق نیت ادامه داد: وزارت بهداشت مطابق قانون هیچ وظیفه ای برای نظارت بر مراکز عرضه دام زنده و فرآورده های خام دامی ندارد و فقط هنگامی که فرآورده های گوشتی در فروشگاه ها یا رستوران ها عرضه می شوند، مسئولیت نظارت و بازرسی با وزارت بهداشت است.

وی افزود: مسئولیت مدیریت و کنترل بیماری های واگیر از جمله بیماری تب کریمه کنگو با مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است و اگر گزارشی مبنی بر رعایت نکردن اصول بهداشتی از طرف این مرکز به مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت ارائه شود، تیم های نظارتی و بازرسی بهداشتی به محل اعزام می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت جلوگیری از عرضه دام در مراکز غیرمجاز از جمله دام های کنار خیابانی با چه دستگاهی است، اظهار کرد: مسئولیت نظارت و جمع آوری این مراکز با شهرداری هاست، مسئولیت نظارت بر کشتارگاه با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت فقط بر فروشگاه ها، رستوران ها و اغذیه فروشی ها نظارت می کند.

31 مبتلا و 3 مرگ

از سوی دیگر، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در مورد آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو گفت: تاکنون 31 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند و سه نفر (در کرمانشاه، بندرعباس و اصفهان) جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

وی افزود: موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و نیز موارد مرگ ناشی از آن امسال نسبت به سال های گذشته کمتر است، این بیماری وضعیت نگران کننده ای ندارد و کاملا تحت کنترل است.