آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۹
جامعه
۱۷
یادداشت

نیاز به خون تعطیلی ندارد

دکتر صدیقه امینی کافی آباد (معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون)

هر سال در ماه رمضان اعلام می کنیم که روزه داران در این ماه مبارک و عزیز، اهدای خون را فراموش نکنند، زیرا بیماری و نیاز به فرآورده های خونی، تعطیلی بردار نیست. همچنین از مردمی که به اهدای خون در ماه مبارک رمضان اقدام می کنند نیز درخواست داریم به دلایل مختلف، اهدای خون در این ماه مبارک را به شب های قدر موکول نکنند.

اگرچه نیت خیر روزه داران برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان، شایسته قدردانی است و اقدام انسانی و اسلامی آنها را باید ارج نهاد، اما از مردم می خواهیم این نیت خیرشان را فقط به شب های قدر محدود نکنند و در سراسر ایام ماه رمضان، خون خود را برای کمک به بیماران نیازمند اهدا کنند.

از منظر علمی نیز مردم باید در نظر داشته باشند مثلا بین زمان اهدای خون از سوی افراد نیکوکار تا تزریق خون به بیماران مبتلا به تالاسمی، محدودیت زمانی وجود دارد که باید زیر ده روز، این خونگیری و تزریق خون به بیمار تالاسمی انجام شود. همچنین عمر پلاکت خون هم بیشتر از سه روز نیست. بنابراین نیاز داریم برای کمک به بیماران مبتلا به تالاسمی و بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج، اهدای خون را در شب های متعدد ماه رمضان داشته باشیم، نه این که این اقدام خیر را به صف های طولانی اهدای خون در شب های قدر موکول کنیم.

از سوی دیگر، اگرچه بر اساس نظر مراجع عظام تقلید، اهدای خون در روزهای ماه رمضان، روزه را باطل نمی کند، اما برای حفظ سلامت روزه داران توصیه می کنیم افرا روزه دار، حدود دو ساعت پس از افطار به اهدای خون اقدام کنند تا مشکلی هم برای آنها پیش نیاید.

واقعیت این است که از منظر علمی، روزه داری هیچ منافاتی با سلامت افراد ندارد و اهدای خون در ماه مبارک رمضان نیز باعث نشاط جسمی و روانی افراد می شود. نباید از خاطر برد که در ماه مبارک رمضان، بیمارانی نیازمند چشم انتظار خون های اهدایی هستند و نباید این بیماران را در ایام روزه داری، تنها بگذاریم.