آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۴۰
صنعت
۸

ایران یک کشور بی نظیر از نظر ذخایر مواد معدنی است

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی گفت: خیلی از کشورهای دنیا یا تک محصولی هستند یا حداقل سه الی چهار ماده معدنی را در خودشان دارند و همه پدیده های زمین شناسی را در اختیار ندارند.

مهندس بهروز برنا معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی در برنامه «گفت وگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو با تصریح بر این موضوع که همه تاکید دارند ایران یک کشور بی نظیر از نظر ذخایر مواد معدنی است، گفت: ایران شانزدهمین کشور پهناور دنیاست، یک درصد خاک های دنیا را دارد و از نظر زمین شناسی حداقل شش فاز کانی سازی داریم و از عمر زمین که 4/6 میلیارد سال می گذرد، اثرات آن را در ایران شاهد هستیم.

وی بیان کرد: خیلی از کشورهای دنیا یا تک محصولی هستند یا حداقل سه تا چهار ماده معدنی را در خودشان دارند و همه پدیده های زمین شناسی را در اختیار ندارند. ایران از نظر جغرافیایی، در یک کمربند «متالوژینی» قرار گرفته است که غنای معدنی فلزی و غیرفلزی اثربخشی دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی با ذکر نمونه ادامه داد: کمربند مس و طلا، کمربند آهن، کمربندهای تبخیری که بیش از 200 گنبد نمکی هستند و کمربند سرب و روی از جمله کمربندهای مهم هستند که نشان می دهد ایران شرایطی دارد که باید به آن توجه کرد. وی افزود: در حال حاضر بیش از 60 میلیارد تن ذخایر قطعی و اعتباری کشور است؛ یعنی دنیایی از ذخایر غیرفلزی و بسیاری از ذخایر فلزی در ایران در اختیار داریم.