آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۴۰
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

مسابقه شماره (11) قرآنی بشارت 1451

متن زیر خلاصه ای از مفاهیم و پیام سوره مبارکه ملک است که علاقه مندان می توانند ضمن بهره مندی از سفره الهی این سوره مبارکه در ماه مبارک رمضان در مسابقات طرح قرآنی 1451 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی مراکز و نهادهای قرآنی و رسانه ای کشور برگزار می شود، شرکت کنند و از هدایای ارزشمند آن بهره مند شوند. سوال مسابقه کتبی تشریحی طرح، درباره مباحث اصیل اعتقادی این سوره است که علاقه مندان می توانند برای شرکت در مسابقه از طریق صندوق پستی 1451 19395، شماره مسابقه پیام کوتاه 300001451، پایگاه اطلاع رسانیhttp://1451.irib.ir و نشانی الکترونیکی irib.ir@1451 اقدام کنند. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات مخاطبان ارجمند خواهد بود.

سوره ملک، سوره ای مکی است و به مباحث اصیل اعتقادی، یعنی خداشناسی، راهنماشناسی و فرجام شناسی می پردازد. محور اصلی این سوره، این است که ملک و فرمانروایی هستی، تنها در دست خداست و دیگر مباحث مطرح شده، در سایه این نکته مهم ارائه می شود. مخاطب با تدبر در این سوره، جایگاه خود را در نظام آفرینش می یابد و با فهم هدف آفرینش و مقصد نهایی خود، ضرورت یافتن سبک زندگی متعالی با بهره گیری از عقل و وحی را احساس کرده و برای رسیدن به آن انگیزه پیدا می کند.

فاعترفوا بذنبهم فسحقا لاصحاب السعیر(11)

پس با این سخنان به گناه خود اعتراف می کنند، از این رو لعنت و دوری از رحمت خدا بر دوزخیان!

از این آیه کوتاه می توان یک نکته مهم را برداشت کرد و آن این که خدای متعال برای هدایت مردم در دنیا و رسیدن آنان به سعادت ابدی هر آنچه لازم بوده و بلکه بیش از آن را فراهم کرده است؛ به گونه ای که کافران و اهل دوزخ در جهنم هرگز لب به شکایت نمی گشایند و به خدای متعال اعتراض نمی کنند که ضلالت ما دست خودمان نبود و اگر چنین و چنان می کردی، ما گمراه نشده بودیم؛ بلکه همه اهل دوزخ خود را مقصر می دانند و به اشتباهات خود اقرار می کنند. چنین چیزی در بیان قرآن، روایات و متکلمان، «اتمام حجت» نامیده می شود.

در آیه یازدهم سوره مبارکه ملک «سحقا» به چه معناست؟

الف) دوری از رحمت خدا ب) دوری از مومنان