آرشیو یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۸۴
اقتصاد
۴

خبر

صادرات گاز از طریق خط لوله مقرون به صرفه نیست

مهر: براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در قیمت فعلی نفت، سود خالص حاصل از صادرات گاز به بازارهای صادراتی، بین صفر تا 10 سنت در هر مترمکعب است که به نظر می رسد صادرات آن توجیه اقتصادی ندارد. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با تاکید بر اینکه صادرات گاز از طریق خط لوله، مقرون به صرفه نیست، اعلام کرد: در قیمت فعلی نفت سود خالص حاصل از صادرات گاز به بازارهای صادراتی بین صفر تا 10 سنت در هر مترمکعب است که این موضوع در فواصل بالای سه هزار کیلومتر مصداق دارد و همچنین سود خالص صادرات گاز در بهترین حالت یعنی در زمانی که قیمت نفت به صد دلار در هر بشکه برسد، در بازارهای منطقه حدود 35 سنت در هر مترمکعب خواهد بود. براین اساس در شرایط کنونی که صادرات گاز طبیعی ایران فاقد توجیه اقتصادی است بهتر است این انرژی پاک در داخل مصرف شود.

جزئیات انتقال مواد غذایی از ایران به قطر

فارس: یک مقام مسئول ایران ایر گفت: ایران از طریق شرکت هواپیمایی ایران ایر تاکنون در قالب چهار پرواز مواد غذایی و سبزیجات از فرودگاه های تهران و شیراز به قطر فرستاده است. شاهرخ نوش آبادی با اشاره به اینکه ایران ایر سه فروند هواپیمای کارگو (باری) شامل دو فروند ایرباس و یک فروند بویینگ 747 در ناوگان خود دارد، بیان کرد: این چهار پرواز هواپیماهای باری ایران ایر به قطر، با بویینگ 747 انجام شده است.

قیمت آب و برق باید واقعی شود

ایسنا: وزیر نیرو گفت: با توجه به اینکه صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است که هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی شدن قیمت ها پیش برویم.حمید چیت چیان افزود: دولت تا چه زمانی می خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفیه خانه و نیروگاه بسازد. به شرط پذیرش دولت برای منطقی شدن قیمت های آب و برق می توان خدمات وسیعی را ارائه داد.