آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۴۶
سلامت
۱۳

کاهش درد آرتریت روماتوئید با رژیم غذایی

مترجم: صدف دژآلود
منبع: everydayhealth.com

آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) نوعی بیماری خودایمنی است که موجب درد، ورم و خشکی مفاصل می شود. التهاب عامل اصلی ایجاد درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است. خود التهاب در نتیجه ترشح هورمون ها و ترکیباتی بروز می کند که بدن را به ارسال پاسخ های ایمنی وامی دارند. سیستم ایمنی بدن در نتیجه این فعل و انفعالات بیش فعال می شود و همین بیش فعالی به حساسیت افراط گونه می انجامد تا جایی که بدن طی حملاتی سلول های سالم خودش را از بین می برد.

گفته می شود درد التهابی آرتریت روماتوئید تا حدودی با اصلاح رژیم غذایی قابل درمان است. نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف خوراکی های قندی نظیر دسر و نوشابه موجب تشدید علائم این بیماری و مصرف سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ها مانند اسفناج موجب بهبود علائم می شوند، زیرا آنتی اکسیدان ها با نابودی رادیکال های آزاد از تخریب سلول های سالم بدن جلوگیری می کنند، اما چنانچه قصد دارید از حداکثر خواص تغذیه ای اسفناج بهره مند شوید، بهتر است این سبزی پرخاصیت را خام مصرف کنید. اسفناج حاوی مقادیر فراوانی فولیک اسید و ویتامین های C و K است که مقداری از این مواد مغذی هنگام طبخ از بین می روند.

غیر از افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، مصرف روزانه سه پیمانه اسفناج برای سایر افراد ممنوعیتی ندارد. مثلا می توانید از اسفناج خام در تهیه انواع سالاد استفاده کنید؛ ترکیب برگ های سبز اسفناج با مرغ گریل شده، گوجه، روغن زیتون و پنیر فتا یک سالاد مدیترانه ای عالی است. همچنین می توانید از ترکیب برگ های اسفناج با آب پرتقال یا آب آناناس نوشیدنی های اسفناجی تهیه کنید که رنگ سبز بسیار دلپذیری خواهند داشت. از ترکیب لذیذ اسفناج با ماست نیز غافل نشوید؛ چند حبه سیر را بکوبید و با اسفناج، مقداری شوید یا جعفری و یک قاشق غذاخوری آبلیمو و روغن زیتون در ماست مخلوط کنید.