آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۲
سیاسی
۲

توصیه ای در باره واکنش کشورمان به تصویب لایحه تحریمی سنا

بعیدی نژاد: ایران از شتابزدگی در اعلام مواضع رسمی پرهیز کند

سفیر کشورمان در انگلستان در یادداشتی برخی از جنبه های سیاسی لایحه سنای امریکا را بررسی کرد. حمید بعیدی نژاد که پیش از این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در دولت یازدهم بوده است، در مطلبی که در صفحه تلگرام خود منتشر کرد، با هدف تاکید بر برخی جنبه های سیاسی لایحه سنای امریکا و رفع برخی ابهامات نوشت: «1- بررسی های کارشناسی لایحه تحریم های سنا و اطمینان از نقض نشدن متن برجام تحت تاثیر این لایحه از جمله مواردی است که هیات عالی نظارت بر اجرای برجام در مقطع مناسب درباره آن تصمیم نهایی اتخاذ خواهد کرد.

2- در شرایط فعلی متن تحریم های جدید فقط لایحه ای است که در سطح مصوبه سنای امریکاست و هنوز برای تبدیل شدن به قانون باید دو مرحله را بگذراند. اول باید به تصویب مجلس نمایندگان امریکا برسد که بر اساس آنچه در امریکا مطرح شده است تا چند هفته به طول می انجامد و دوم آنکه بعد از تصویب مجلس نمایندگان باید به امضای ریاست جمهوری برسد.

بنا بر این لازم است در این ایام از هرگونه شتابزدگی در اعلام مواضع رسمی از سوی نهادهای قانونی نظام خودداری شود و واکنش های رسمی به زمان در مراحل قانونی این لایحه موکول شود.

3 - دلایلی از جمله شرایط سیاسی داخلی در امریکا تصویب این لایحه را با تاخیر زیادی روبه رو ساخت. فضای ضد روسیه در امریکا و بویژه در فضای مجلسین امریکا که با احضار مسئولان ارشد دولت برای گرفتن اعتراف به نقش داشتن در ماجرای ادعای دخالت روسیه در انتخابات امریکا به اوج رسیده است، در نهایت باعث شد که تحریم های گسترده علیه روسیه که علی الاصول باید تحت لایحه مستقلی به تصویب می رسید، وارد همین لایحه تحریم های ایران شد که واقعا عجیب هم بود. در چنین فضایی امضای لایحه تحریم های ایران که چون مورد حمایت کامل دولت ترامپ بود، براحتی از سوی ترامپ امضا می شد، اما حالا این لایحه شرایط جدیدی پیدا کرده است و به علت آنکه تبدیل شدن آن به قانون بشدت روابط امریکا و روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، امضای آن ممکن است با پیچیدگی هایی مواجه شود. الان صحبت از وتوی این لایحه توسط ترامپ جدی است اما مشکل آنست که به دلیل حمایت وسیع سناتورها از این لایحه، سناتورها می توانند با دو سوم آرای خود، وتوی ترامپ را نقض کنند.»