آرشیو سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۴
ماه مهر
۱۱
محراب اندیشه

قوانین حاکم بر الگوی دعوت انبیاء

محمدرضا مرشدی

قانون اول: تلاش شبانه روزی برای هدایت و نجات و رستگاری مطلق مردم هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله (توبه 33) رسول خدا کسی است که محتوای پیامش هدایت و دینش حق است و راه و روش زندگی درست را ترویج می کند. اصول و فروع مورد نیاز زندگی را هماهنگ فطرت درونی آدمی ترویج می کند. خلاصه تلاش او افروخته نگاه داشتن نور الهی درون شخصیت انسان و بیرون راندن سایه های تاریک ضلالت و گمراهی از تمامی لایه های چهارگانه وجودی آدمی است.

انبیاء جسمی پاک و آراسته و روحی پاک و آراسته و عواطفی پاک و آراسته و ذهنی پاک و آراسته به رنگ و زیور الهی را در وجود آدمی دنبال می کنند.

ماهیت دعوتش نظیر بادهای نشانه دار از باران است «هو الذی ارسل الریاح بشرا بین یدی رحمته» انبیاء تلاش دارند باطن نادرست شخصیت ها را درست کنند تا باران رحمت دعوت آنها در باغ وجود آدمی لاله های داغدار و درد دار برویاند و با آب شیرین باران هدایت، شور زار درون آدمی را کاملا بشوید تا خس و خاشاک نروید.

جالب است خداوند ماهیت دعوت انبیاء را واحد تلقی می کند. در قرآن کلمه ادیان نداریم. رویکرد دعوت انبیاء انسجام بخش است نه تفرقه آمیز. تقویت مناسبات دوستی متقابل میان تمام مردم با خدای احد واحد را دین تعریف می کند که حاصلش درستکاری و خیر رسانی دائمی باشد و جلب دوستی خداوند «و من احسن دینا ممن اسلم وجهه لله و هو محسن و اتبع مله ابراهیم حنیفا و اتخذ الله ابراهیم خلیلا»(نساء 125)

خداوند فرمود فی السماء رزقکم و ما توعدون. (ذاریات 22) سرهای زمینیان باید به سمت آسمان بلند باشد. خدا فرمود: رزق شما از آسمان نازل می گردد.

هدایت انبیاء همگان را شامل می شود. از فرعون در راس حکومت که به موسی دستور «اذهب الی فرعون انه طغی» داده شد تا ملا و مترفین و سحره دربار و همه اقشار مردم؛ کسی نباید از کاروان هدایت جا بماند.