آرشیو چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۳۶
ورزش
۱۵
حرف روز

سرمایه های سوخته ورزش بانوان

علی عالی ( دبیر گروه ورزش)

هلنا کاستا، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بانوان ایران است. او را می توان معمار فوتبال بانوان قطر هم نامید.

در سال 2010 که به قطر رفت، جز سه توپ فوتبال و دو بانوی قطری، چیزی وجود نداشت. او با حمایت فدراسیون فوتبال قطر در کشوری که حتی خانواده ها به دختران شان اجازه بازی فوتبال را هم نمی دادند و اجازه تبلیغات هم نداشت، ماند و دو تیم ملی فوتبال بانوان قطر ساخت.

کاستا در خاطراتش می گوید وقتی می خواستیم لیگ فوتبال بانوان را در این کشور راه اندازی کنیم حتی بازیکن کافی هم نداشتیم و مجبور شدیم در فصل اول با ترکیب هفت بازیکن و در فصل بعد با 9 بازیکن لیگ را شروع کنیم، اما حالا نه تنها لیگ شرایط ایده آلی دارد بلکه یک مدرسه فوتبال بانوان برای تیم 6ساله، 12 ساله و 16 ساله در این کشور راه اندازی شده. روند موفقیت های هلنا کاستا در اروپا هم ادامه داشت.

شاگرد سابق خوزه مورینیو، در فوتبال اروپا تاریخ ساز شد و با امضای قراردادی با تیم فوتبال کلرمون فرانسه رسما سرمربی این تیم شد تا نخستین زنی باشد که در سطح حرفه ای یک لیگ معتبر اروپایی، هدایت یک تیم مردان را بر عهده می گیرد. حتی به تارگی مسوولان باشگاه اینتراخت فرانکفورت، هلنا کاستا را به عنوان مربی استعدادیاب باشگاه انتخاب کردند تا به عنوان نخستین مربی زن در تاریخ بوندسلیگا روی نیمکت یک تیم در سطح حرفه ای مردان بنشیند.

از کاستا به سبب دانش زیادش در فوتبال به شوخی به عنوان «ژوزه مورینیو دامن پوش» یاد شده است. اما کاستا در ایران موفق نبود. یک سال در کشور ماند و ثمره ای نداشت. حتی مشخص نشد چگونه آمد و به چه دلایلی رفت.

او که در مصاحبه هایش اعلام کرده بود به پیشرفت پله پله در ایران اعتقاد دارد و می خواهد به لیگ بانوان و فوتبال زیر 16ساله ها هم توجه کند، بدون خروجی از فوتبال ایران رفت.

استعدادی که می توانست در فوتبال ایران هم شکوفا شود اما نشد. زیرساخت ها و امکاناتی که در اختیارش گذاشته نشد و شرایطی که هیچگاه فراهم نشد. چرا بستر ورزش ایران برای ورزش بانوان آماده نیست؟ باید فکری کرد.