آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۶
فن آوری
۸

جلیقه هوشمند مانع بستری شدن بیماران قلبی

میترا جلیلی

امروزه مشکلات قلبی یکی از شایع ترین بیماری ها محسوب می شود و بیشتر این بیماران در طول درمان خود دچار دردسرهای دیگری از جمله جمع شدن مایع در ریه هایشان می شوند که گاه مجبورند برای حل آن، تا 6 ماه در بیمارستان بستری شوند. محققان دانشگاه اوهایو استیت، برای جلوگیری از بستری شدن بیماران، از فناوری کمک گرفته اند و یک جلیقه هوشمند با نام SensiVest طراحی کرده اند.

بیمار می تواند این فناوری پوشیدنی که با یک سیم به تبلت متصل شده است را روزانه به مدت 90 دقیقه در خانه به اطراف قفسه سینه خود ببندد. بر اساس نوعی تکنولوژی که از رادار برای دیدن اهداف از پشت دیوار کمک می گیرد، در این فناوری پوشیدنی هم امواج رادیویی از طریق قفسه سینه بیمار عبور کرده و به یک گیرنده در پشت بیمار ارسال می شود. حال این امواج مورد آنالیز قرار می گیرند و نتیجه نشان می دهد که این امواج هنگام عبور از ریه با چه میزان مایع برخورد داشته اند پس به این ترتیب روزانه میزان مایع موجود در ریه مورد سنجش قرار می گیرد. این اطلاعات، روزانه بر یک سرور ابری کاملا امن، آپلود می شود تا پزشک بتواند در مطب خود به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

به این ترتیب پزشک با دیدن این علائم، متوجه مشکلات بیمار می شود و قبل از اینکه دردسرهای کاربر شروع شود و علائم تشدید بیماری، خود را نشان دهند، تغییرات لازم را در روند درمان انجام می دهد به عنوان مثال دوز دارو را کم یا زیاد می کند یا در صورت نیاز به وی اطلاع می دهد که باید زودتر در بیمارستان بستری شود. هرچند این تحقیقات هنوز در ابتدای راه قرار دارد ولی این محققان معتقدند استفاده از این جلیقه هوشمند سبب کاهش 87 درصدی میزان بستری شدن بیماران قلبی در بیمارستان می شود که رقم قابل توجهی است. هنوز زمان تجاری شدن این فناوری پوشیدنی و همچنین بهای آن مشخص نشده است.